lördag 10 februari 2018

Nya spännande bekantskaper





Jag har kanske inte läst precis allt, men helt klart en hel del av Agatha Christie och  Dorothy Sayers. Kärleken till den här typen av litteratur började mycket tidigt genom att jag gick och plockade åt mig det jag ville läsa i mammas bokhylla. Kanske är det också därför tänker jag nu, som jag "missat" de båda damer som bilderna visar, Magery Allingham och Ngaio Marsh. Tillsammans med Christie och Sayers kallades dessa författare "The Queens of crime". Perioden i sig kallas lite allmänt för The Golden Age of Detective Fiction och här kan man läsa lite mer om man är intresserad.Så himla spännande och intressant! Självklart klickades det hem första delen i deras deckarserier för att kollas upp:

Crime at Black Dudley av Magery Allingham och A man lay Dead av Ngaio Marsh.




Kanske var jag lite för ung när jag började läsa den här typen av böcker och då kanske det blir så att man liksom fastnar där man är och inte letar sig vidare. Vad vet jag. Så var det nog för mig i just det här fallet i alla fall.

Här är en länk till en trevlig artikel ur The Guardian om Margery Allingham. Här kommer en länk till en artikel ur The Telegraph, och här hittar man länken till Margery Allingham society, om man vill läsa vidare.


Sånt himla fint bokomslag!


Lite Wikipedia om Ngaio Marsh hittar man här, och här kommer man till Goodreads sida om Marsh's böcker om Roderick Alleyn i rätt ordning. 32 till antalet! Roderick Alleyn är alltså huvudpersonen i Ngaio Marsh's deckarserie. I hemlandet Nya Zeeland är hon, efter vad jag har förstått, mest känt för att skriva för teatern men några pjäser aller så har jag ingen koll på. För övrigt fick hon utmärkelsen Dame Commander of the Order of the British Empire 1966!

Fortsättning kanske följer om dessa båda damer eller kanske om de andra författarna verksamma under The Golden Age, för det här tycker jag är riktigt spännande! Tusen tack E-L för tipset!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar