tisdag 4 april 2017

Tematrio - omläsning



Okej, jag brukar verkligen aldrig hoppa på bloggutmaningar av något slag, men denna veckas Tematrio hos Lyran slog an någonting hos mig, så here goes.

Jag läser mycket sällan om böcker nuförtiden, förutom kapitelböcker för säg 9-15 åringar då jag behöver frascha upp minnet inför mina bokprat. Men, tidigare läste jag om gamla favoriter hela tiden.

1. T ex minns jag när jag kunde plocka upp en eller annan gammal Agatha Christie till lördagsfrukosten, och sedan bli sittandes tills boken var utläst. Underbart!

2. Andra böcker jag brukade läsa om var Dorothy Sayers böcker om Lord Peter Wimsey. Nu blev jag visst sugen på dem igen märker jag ...

3. Men framförallt när jag tänker på omläsning så tänker jag på Tolkiens trilogi om Ringen. Under ganska många år så läste jag om dessa böcker varje påsk ...

Nu tycker jag att det kommer så mycket nytt hela tiden att jag inte riktigt hinner med att läsa om, även om jag helt klart kan längta tillbaka till de där långa frukostarna när jag satt djupt försjunken i någon gammal Christie.

Om jag läser om något nuförtiden så handlar det oftast om att jag på måfå plockar något ur bokhyllan hemma hos mina föräldrar, t ex någon gammal Jill-bok, och dimper ner i soffan och läser.




Oftast får jag då några oerhört kreativa bloggidéer som jag är helt övertygad om att jag kommer ett fullfölja. Som sedan kanske rinner ut i sanden ... Men det gör liksom ingenting, för lässtunden var härlig, och vet vet? Någon gång kanske jag tar tag i alla de där idéerna som svävar runt inne i mitt huvud.

Fråga mig för all del inte varför, men av någon anledning fick jag nu (som jag orimligt ofta får kan jag tycka själv)  Dumbledores underbara citat i huvudet:


8 kommentarer:

  1. Det var länge sedan jag läste något av Dorothy Sayers och det känns som om det var dags snart för det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag kände när jag skrev inlägget att det nog är dags!

      Radera
  2. Åh, nu blev jag lite nostalgisk! Jill-böcker läste jag en hel del när jag var barn! Trilogin om ringen har jag aldrig tagit mig igenom. Läste första och halva andra i högstadiet och sedan tog det stopp. Men Bilbo har jag läst flera gånger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag verkligen älskade Jillböckerna! Vet inte hur många gånger jag läst om dem ... När jag läser om dem idag kan jag förstå lockelsen, absolut.

      Radera
  3. Tolkiens trilogi tål omläsning, håller just på med det. ;)
    Dorothy Sayers var det inte igår man läste, kanske skulle vara något att ta upp igen. :)

    SvaraRadera