tisdag 21 juni 2016

Ljug för mig

Titel: Ljug för mig
Författare: Becca Fitzpatrick
Förlag: B Wahlströms
Recensionsexemplar


Jag ligger (som vanligt höll jag på att skriva, men det tänker jag inte göra) efter med mina inlägg om mina recensionsexemplar ... Jag tänkte jag skulle ta ett krafttag och "få undan" några stycken i rask takt. Jag gillar inte det här egentligen, det tar liksom bort det roliga med att blogga. Det blir måsten istället för lust. Samtidigt så har jag lite dåligt samvete över det jag inte skrivit om så jag tänker ändå stressa på lite.

Tanken är att skriva lite kort och koncist ett tag framöver. Vi får se hur det går.

Jag kan inte påstå att Ljug för mig kommer bli en av mina favoriter, även om jag skulle ha önskat att det var så. Jag gillade Fitzpatricks serie om änglarna och hade hoppats på något som fängslade mig lika mycket efter Svart is som jag inte heller tyckte var särskilt bra.

I Ljug för mig så träffar vi Stella som lever under ett vittneskydsprogram efter det att hon blivit vittne till ett mord. Mamman lever också under uppsyn på annan ort, vilket kanske är lika så bra i o m att det är pga hennes drogberoende som de hamnat i den här situationen från första början. Pojkvännen lever också han under beskydd och de kommer förmodligen aldrig att kunna ta kontakt med varandra igen.

Det hela är ganska förutsägbart med den snygge trädgårdskillen som klipper gräset hos kvinnan som Stella är inneboende hos, och Stellas avighet mot allt och alla till en början.

Det lyfte lite i mitten av boken och jag hoppades att det skulle komma en twist som skulle leda handlingen i en annan riktning än den man hela tiden anade. Nu hände inte detta och jag känner nog att jag förmodligen inte kommer minnas det här särskilt länge. Men! Det är inte jag som är målgruppen, egentligen, och det är mycket möjligt att de från 13 år och uppåt kommer gilla det. Vi får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar