tisdag 1 mars 2016

Saknar dig #blogg100 1

Titel: Saknar dig
Författare: Harlan Coben
Förlag: Bookmark
Recensionsexemplar


Saknar dig av Harlan Coben får bli först ut i min #blogg100-utmaning. Det var ett tag sedan jag läste något av Harlan Coben, men när jag läste om Saknar dig blev jag riktigt sugen, och jag ångrar absolut inte att jag läste även om det kanske inte är bland det bästa jag läst. Det är spännande med några oväntade händelser som gör att boken lyfter ganska rejält mot slutet.

Kat Donovan arbetar som polis, precis som hennes pappa före henne. Pappan blev mördad i tjänsten för ett antal år sedan, och även om man gripit förövaren har Kat aldrig känt sig helt säker på att man gripit rätt man. Pappans dödhänger över henne och hon kan inte släppa taget. När hon så får reda på att mannen som sitter inne för mordet är döende, gör hon ett nytt försök med att få fram sanningen.

Redan här anar man att något inte är som det verkar, även om det för läsaren i detta läget är helt omöjligt att lista ut hur det egentligen ligger till.

Parallellt med denna händelse loggar Kat för första gången i sitt liv in på en dejtingsida och hittar där sitt ex, som bröt med henne för 18 år sedan. Det var hennes livs kärlek och alla andra har bleknat i jämförelse. Kat blir helt klart skakad av att se honom där, och kan inte låta blir att ta kontakt. När hon sedan av olika anledningar förstår att det kanske döljer sig en bedragare bakom profilen börjar hon nysta i det hela.

Som sagt, kanske inte det bästa i spänningsväg jag läst, men helt klart läsvärd med ett något oväntat slut.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar