tisdag 8 mars 2016

Jag lät dig gå #blogg100 8

Titel: Jag lät dig gå
Författare: Clare Mackintosh
Förlag: Lind & Co
Recensionsexemplar


Jag lät dig gå är en, tycker jag, mycket stark debutroman. Jag läste någonstans att den jämförts med Kvinnan på tåget, och jag kan mycket väl förstå varför.

Den börjar med att Jacob, 5 år, blir påkörd av en smitare vid ett övergångsställe när han är på väg hem med sin mamma. Jacob överlever inte och polisen står helt utan spår, så förövaren går helt fri.

Jenna står inte ut med vändningarna hennes liv tagit, utan beslutar sig för att lämna allt bakom sig och bosätta sig i en liten kuststad i Wales där hon inte känner någon enda människa, och där ingen vet vem hon är.

Det går bra för ett tag, men snart börjar byborna engagera sig i och intressera sig för henne. Det är svårt att hålla alla på avstånd, särskilt när de vill henne så väl.

Tillslut händer det som Jenna fruktar allra mest när polisen en dag knackar på dörren till hennes lilla stuga. Återigen tar livet en oväntad vändning, och frågan är väl om det kan sluta på mer än ett sätt.

Jag lät dig gå är en riktig bladvändare som bjuder på några helt oväntade (och mycket uppskattade!) vändningar. Till en början hade jag lite svårt för karaktärerna. Det var ingen som riktigt bet sig fast. Men, de växte allteftersom och blev till personer som jag kunde engagera mig i och intressera mig för. Det ska bli intressant att följa Mackintosh och hennes polisinspektör Ray Stevens med personal. För jag förmodar att det kommer fler delar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar