måndag 14 mars 2016

En skugga blott #blogg100 14

Titel: En skugga blott
Författare: Maria Lang
Förlag: Norstedts

Jag var inte helt säker på om jag läst En skugga blott tidigare, men när jag läst ett tag insåg jag att det hade jag inte gjort. Ibland är det så himla skönt att bara vila i en Maria Lang, Agatha Christie, Dorothy Sayers eller liknande. Vilsamt och hemtrevligt, vare sig det är särskilt bra eller inte. Det var precis vad jag behövde när jag häromdagen plockade med mig En skugga blott hem från jobbet.

Jag har massor att läsa hemma och behöver absolut inte fler böcker i travarna, så det var helt onödigt egentligen, men det behöver jag väl knappast påpeka ...

Här träffar vi en Puck som precis kommit tillbaka till Sverige efter en tur till Egypten där hennes pappa varit dålig. Nu är pappan på bättringsvägen och Puck längtar hem till sin Eje och deras nyinredda Stockholmsvåning.

Hon blir förvånad och besviken när Eje inte möter upp på flygplatsen, och ännu mer förvånad, och förvirrad, när hon kommer hem. I lägenheten hittar hon nämligen kvinnokläder som inte är hennes egna samt ett kvinnligt lik i badkaret ...

Självklart ringer hon genast Christer Wijk som kommer till undsättning. Det visar sig snart att liket tillhör kretsen som tillbringar det mesta av sin tid på Hum B, Humanistiska biblioteket, där också Puck spenderar mycket av sin tid när hon skriver på sin avhandling.

Handlingen utspelar sig sedan mycket just på Hum B och kring de studenter som dagligen ses där, och som tillhör en liten ganska intim krets akademiker.

Det är några kärleksintriger, några missförstånd och annat som hör en deckare av Maria Lang till. Som sagt, vilsamt och hemtrevligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar