onsdag 16 september 2015

The girl on the train

Titel: The girl on the train
Författare: Paula Hawkins
Förlag: Random House UK

Jag är ju definitivt inte först på bollen här ... Snarare sist? Men, men, jag hoppas att det finns någon därute som ännu inte läst The girl on the train, och som blir lite sugen efter mitt inlägg.

När jag pratade i Radio Göteborg igår så konstaterade vi att det säger klart mer om mig som läsare än något om bokutgivningen i stort när man tittar på vilka titlar jag väljer när jag ska plocka en del av det jag läst på sistone. Många psykologiska spänningsromaner blir det!

Här träffar vi Rachel, som är en väldigt olycklig människa. Hennes man har gått ifrån henne och startat om, i deras gamla hus, med en ny liten familj. Ny fru samt en liten bäbis. Det är en av Rachels stora sorger i livet, detta att hon inte kan bli gravid.

Hon har alkoholproblem och har på grund av dessa blivit av med sitt arbete. Rachel tar vare morgon tåget ifrån sitt nya boende, förbi sitt gamla område, in till London där hon tillbringar sina dagar. Hon låtsas inför sin omgivning att hon åker till jobbet, som vanligt, fast att hon numera inte har något arbete att åka till.

Tåget stannar till på grund av rälsarbete på exakt samma ställen varje morgon, bland annat utanför området där Rachel tidigare bodde. Hon ser från tåget varje dag människor som hon egentligen inte vet någonting om, men som hon ändå skapar sig någon sorts låtsasrelation till. Det är bland annat ett par som hon blir särskilt fascinerad av, som bor bara några hus ifrån där Rachel bodde tidigare. I Rachels ögon är de det perfekta paret och hon vill så gärna tillhöra deras vackra och välordnade värld.

En dag ser Rachel en händelse från sitt tågfönster som förbryllar och skrämmer henne, och bara några dagar senare anmäls kvinnan som Rachel brukar betrakta, som försvunnen. Rachel ser en öppning som skulle kunna ge henne en möjlighet att få tillträde till den värld hon så hett längtar efter att tillhöra. Hon hör av sig till polisen och berättar om vad hon sett.

Detta i sig sätter igång en räcka händelser som när de väl fått fart är svåra att stoppa, och Rachel befinner sig snart i en situation som blir mer och mer förvirrande och skrämmande. Som en snara som långsamt dras åt utan att hon har någon som helst möjlighet att stoppa förloppet.

Jag ser mycket fram emot att få lyssna på Paula Hawkins på bokmässan i nästa vecka (herregud, det är redan i nästa vecka!!!). Vi kanske ses på mässan?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar