torsdag 2 juli 2015

Mysrysligt av Ingelin Angerborg

Titel: Gengången
Författare: Ingelin Angerborg
Förlag Rabén & Sjögren
Recensionsexemplar

På ett sätt så vet man vad man har att vänta när man öppnar en sprillans ny Angerborn. Jag menar det inte som någonting negativt - snarare tvärtom. Som bibliotekarie som har X antal bokprat per termin, ofta med fyror och femmor, är det oerhört tacksamt när det kommer titlar för åldersgruppen som känns stabila och bra att berätta om i klasserna.

Det är inga problem att sälja in Angerborns böcker. Jag vet inte hur många exemplar vi har av hennes olika titlar, men det är många, och i stort sett enda chansen att hitta något inne i hyllorna är nu under sommaren.

I den här senaste, Gengången, träffar vi Ellinor som är på besök hos sin mormor i en mindre stad någonstans i Sverige. Jag vet inte varför, men jag såg Mariefred framför mig hela tiden? Kan vara för att Paxserien, med Nidstången som första bok, av Åsa Larsson och Korsell utspelar sig i Mariefred och att jag är i så stort behov av semester just nu att jag inte har någon egen fantasi att ta till ...

En sak jag gillar extra mycket med Gengången är just Ellinors relation med sin mormor. Den beskrivs inte alls särskilt ingående, men man får som läsare ändå helt klart för sig att de båda har ett alldeles speciellt band.

I början av boken är Ellinor och hennes mormor ute på loppisrunda, och på ett av de där små ställena hittar Ellinor ett smyckeskrin som hon fängslas av. När de ska betala så säger damen som har loppisen att det är gratis för rätt person ... Till att börja med så tycker Ellinor att det känns lite kul och spännande att vara utvald, men ganska snart börjar hon tycka att det känns lite läskigt. Som när hon helt plötsligt tycker att hon ser ett annat rum än det som hon faktiskt befinner sig i, i de små speglarna bakom ballerinan i skrinet.

Det är lätt att förstå Ellinors fascination över skrinet. Vi är nog många som haft ett nästan likadant själva. Med en ballerina som snurrar runt och musik som spelar när man lyfter på locket? Just det här skrinet visar sig vara en passage till en annan tid på samma plats, och på den platsen i en annan tid finns det någon som behöver Ellinors hjälp. Frågan är bara hur hon ska bära sig åt. Och vad betyder musiken ur Svansjön som speldosan spelar? Och svanen nere vid dammen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar