lördag 11 juli 2015

Den ökända historien om Frankie Landau-Banks

Titel: Den ökända historien om Frankie Landau-Banks
Författare: E. Lockhart
Förlag: Lavender Lit

Jag gillade Den ökända historien ... riktigt, riktigt mycket. Det konstiga är att jag inte föll pladask för huvudpersonen. Varken till att börja med eller under tiden jag läste. På något underligt sätt så känns hon lite distansierad. Eller så är det jag som känner mig distansierad från henne? Hur som helst så finns det hur mycket som helst att älska i den här boken.

Vi har Internatskolemiljön, feminismen, smarta ungdomar etc etc. Listan kan göras lång. Det jag gillar allra mest är dock förhållandet mellan Frankie och hennes storasyster. Det är inte så värst framträdande, och endast via telefonsamtal, men jag tycker att dessa samtal ger verklig tyngd åt boken.

Frankie går andra året på ett High school internat, Alabaster. Vilket systern precis har lämnat för vidare studier. Det gick alltså Frankies första år tillsammans. När Franke kommer tillbaka efter sommarlovet har hon förändrats. Kanske inte så mycket gällande personlighet, men till det yttre. Hon har rent ut sagt blivit skitsnygg under sommaren som gått. Detta medför att personer (framförallt killar, lite äldre killar) som inte bevärdigat henne med så mycket som en blick tidigare, nu helt plötsligt söker hennes sällskap.

Självklart njuter Frankie av sin nyvunna höga status, men samtidigt är det något som skaver rejält. Det är här som samtalen med systern (enligt mig!) kommer in. Samtalen ger Frankie en syn på sakers tillstånd som hon kanske hade varit för ung och oerfaren för att urskilja helt på egen hand. Genom systerns tips och påpekanden blir Frankies agerande trovärdigt.

Mycket handlar om mönster och könsroller. Frankie får, tack vare sin nya roll som Matthew Livingstones flickvän, nys om ett mycket gammalt hemligt brödraskap som finns på skolan. Hennes egen pappa var medlem i sällskapet under sin egen tid på skolan. Självklart är sällskapet enbart till för manliga elever, vilket Frankie tycker är fullständigt absurt, nedvärderande och djupt orättvist. Hon beslutar sig helt sonika för att ändra på ett och annat. Problemet är att samtidigt som hon agerar i det tysta vill hon ändå få cred för vad hon åstadkommer. Vilket är helt förståeligt eftersom hennes planer är helt fantastiska.

Efter ett tag ställs saker och ting på sin spets, vilket man förstår redan i början av boken, och Frankies liv tar återigen en dramatisk ändring. Nu gäller det för Frankie att hantera livet på skolan under helt andra föresättningar än att vara Matthews flickvän.

Boken börjar som sagt med ett erkännande, så vi vet på en gång att Frankie har gjort någonting som påverkar inte bara henne själv, utan även andra elever. Det är ett snyggt drag, och inte helt olikt början av 'Kanske är det allt ni behöver veta', E. Lockharts tidigare bok, som jag också gillade skarpt och läste för inte alls längesedan. Hon fångar läsaren redan första sidan genom att slänga ut ett oemotståndligt lockbete! Jag ser mycket fram emot att följa E. Lockharts författarskap.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar