onsdag 20 maj 2015

Tålamodsprövning




Häromdagen skulle jag fixa över e-böcker som jag hade på min Ipad till min nyligen införskaffade Letto. Enkel match tänkte jag. Det var det också när jag väl kommit på hur jag skulle göra. Vägen dit? Inte så himla enkel faktiskt.

Jag har funderat på att köpa läsplatta av och till under lång tid, och nu slog jag alltså till med en Letto. Adlibris lockade mig helt skamlöst genom att låta ett rosa fodral ingå ... Då föll jag till föga. Snyggt är det!

Tanken var väl att jag skulle ha den fullproppad med böcker inför sommarsemestern, och då skulle jag alltså börja med att föra över de böcker jag redan hade på min mini. Om jag bara hade lugnat mig i ca två minuter så hade jag sluppit allt trassel, för då hade jag insett att det bara var att mejla boken, öppna på datorn, lägga på skrivbordet och dra över till Letton ... Men det hade ju varit alldeles för enkelt! Nej, istället så kopplade jag in Ipaden till min Mac och vips så var ju såklart synkning via Itunes igång.

Jag är och har aldrig varit någon vän av Itunes, även om jag är inne på min tredje Iphone nu. Det händer ALLTD något knas när jag ska in där och vela. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska ta mig ur det här. Jag vill inte ha min mini synkad via Itunes, men det måste väl gå att plocka bort en enhet i Itunes förmodar jag. Jag får titta på det någon gång när jag har gott om tid.

Vad jag undrar är vad som händer om jag kopplar min Iphone till min Mac nu? Vad gör Itunes då? Kan man ha två enheter liggandes synkade via Itunes på samma dator? Inte vet jag. Jag vet bara att vid något tillfälle lyckades jag föra över sonens mobil till dotterns (eller om det var tvärtom) just när jag höll på och krångla med Itunes. Det var inte alls populärt kan jag meddela.

Hur som helst så märkte jag ju att det var ju bara att mejla boken och lägga den på skrivborden. Men då uppstod nästa frågetecken. När jag kopplade Letton till datorn så fick jag bara upp en bild där man såg att den var uppkopplad, men sedan kom jag inte längre. Nu är det så att jag är ingen van användare av Mac även om jag kört Iphone ganska länge, så det tog ett tag innan jag kom ihåg att jag behövde gå via Finder ... Men det hjälpte inte så himla mycket, för när jag väl hittat Letton i Finder så var det ändå några inte helt logiska steg innan jag hamnade rätt på Letton och kunde dra in böckerna i rätt mapp. Det här fick jag googla innan jag fattade hur man skulle göra, för det står ju ingenstans i instruktionerna till Letton.

Den var Bokons text som hjälpte mig. Tack för det! Enkla och tydliga instruktioner.

Gör så här för att föra över e-boken manuellt till din Letto:
  • Anslut Letto till datorn med en USB-kabel.
  • Öppna ”Den här datorn” (Windows) eller öppna ett nytt Finderfönster (Mac).
  • Hitta symbolen för Letto och klicka för att öppna den.
  • Klicka dig fram till mappen Digital Editions > Bundle > Svenska. Här sparas e-böckerna på din Letto. Se bilden nedan.
  • Överför nu e-boken till denna mapp (dubbelkolla att filen verkligen är överförd genom att öppna mappen och kontrollera att e-boken verkligen finns där.
  • Nu kan du koppla från USB-kabeln (på Mac matar du först ut Letto-ikonen). När du uppdaterar biblioteket på din Letto, ser du boken där

Sedan när jag kom till jobbet idag och pratade med en kollega så sa hon att det förmodligen går att öppna mejlen på Letton och få ner boken direkt den vägen, och det låter ju logiskt, så det får jag prova nästa gång. Det, plus att jag ännu inte har provat att ladda ner någon e-bok från biblioteket, vilket jag måste få koll på också.

Lärdomen av det här blir väl att jag ska passa mig som ögat för att blanda in Itunes i det jag gör samt att ta det lite lugnare och inte göra saker och ting svårare än vad de faktiskt är ...

2 kommentarer:

  1. Vad tycker du om Letton annars? Jag har funderat lite till och från på att köpa en. Inte minst för att kunna läsa i sängen utan att störa sambon. Tyvärr missade jag erbjudandet från Adlibris med en dag, annars hade jag slagit till när fodralet ingick.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker den är helt ok. Nu har jag ju ingen annan läsplatta att jämföra med, tidigare har jag läst e-böcker på min Ipad. Jag har ännu inte tagit mig tid att ladda ner böcker från biblioteket så det vet jag inte riktigt hur jag tycker det fungerar, ännu. Föst tyckte jag det var lite trist när det inte bokomslagen var i färg, men det är nog allt jag tyckt varit negativt. Jag skulle också vilja kunna lägga böckerna i olika mappar och det vet jag inte riktigt om det går. Ska kolla detta! Jag ser fram emot att ta med Letton på sommarsemestern ;-)

      Radera