tisdag 26 maj 2015

Snart fem år med Bibliotekskatten!

Jag läste Anna på Och dagarna går och hennes inlägg om firandet av bloggens femårsdag. När jag läste det tänkte jag, herregud, fem år. Det är ju jättelänge! Sedan kollade jag hur länge Bibliotekskatten funnits, och det blir också fem år lite senare detta år ... Det känns väldigt märkligt. Jag kommer jätteväl ihåg när jag publicerade första inlägget hemma vid köksbordet. 

Här är utsikten från vårt hus. En utsikt som jag aldrig tröttnar på. Jag kan fastna och bli ståendes som ett fån och bara titta. Kanhända är detta en av anledningarna till att jag inte skriver så många inlägg som jag skulle önska?!?


Jag hade först försökt med namnet Bibliotekskatterna, för vi har två katter, men av någon anledning gick inte det. Jag kommer inte ihåg varför just nu, men det fick bli Bibliotekskatten istället. När jag väl hade sjösatt bloggen blev jag väldigt nervös pga namnet, i o m boktiteln med samma namn. Tänkte att någon skulle bli irriterad.

Mina Bibliotekskatter, Smilla och Pysen

Smilla och Pysen


Hela den här tiden har jag tänkt skriva mer. Fler tematiska inlägg, fler mer ingående inlägg. Fler porträtt av författarskap, fler tillbakablickar, fler funderingar kring läsning mm mm. Hela den här tiden har jag också tänkt att jag ska bli flitigare med att länka till andra bloggar, kommentera mer på andra bloggar, bli mer aktiv inom bloggvärlden helt enkelt.

Samtidigt så känner jag att varför det? Det behöver jag ju inte alls. Jag kan göra som jag vill. Det är min blogg. Jag vet inte, nu känns det ju iof som jag inte har något val direkt. Det finns inte så himla mycket tid att skriva mer än vad jag gör. Eller, det finns det kanske om man prioriterar om lite i livspusslet. Hur som helst så ska jag försöka att inte noja för mycket över att jag skulle vilja bli mer aktiv på bloggen. Det blir som det blir.

Däremot så kommer jag inte ifrån det dåliga samvetet att jag ligger efter med inlägg om recensionsexemplar ... Jag jobbar på det! Att komma ifatt alltså. Det går kanske lite långsamt men det går framåt. Jag tänker att det kan vara bra för en titel att bli uppmärksammad inte bara när den är ny? Utan även när den funnits ute ett tag?  Folk kanske läser ett inlägg och tänker, just det ja, den där boken hade ju jag tänkt att läsa! Sedär! Då blev någon påmind och jag slipper det dåliga samvetet :-)


Pysen


En sak som jag tänker på ofta när jag tänker på bloggandet är alla fantastiskt trevliga människor man kommit i kontakt med i o m bloggen. Alla möten på bokmässan, resorna till Syninge och nu senast till Helsingfors är bara några exempel. Tänk vad trista mina flöden på sociala medier skulle vara utan alla bokiga kontakter! Bokiga kontakter som också blivit någonting mycket mer än just bara bokiga. Kontakter som blivit vänner helt enkelt ... Helt strålande och helt underbart! Min bokcirkel t ex hade jag inte kommit i kontakt med om det inte vore för bloggandet. Bara det!

Den här bloggen har väl inte ändrat karaktär så mycket genom åren. Det är i grund och botten en bokblogg även om jag skrivit lite musikinlägg och lite annat smått och gott, så är de flesta inläggen litteraturrelaterade. Vad jag kan känna nu är att jag skulle mycket väl kunna tänka mig att skriva om lite annat också, då och då. Jag känner absolut inget tvång om att jag ska skriva om böcker exakt hela tiden. Även om det nästan enbart blir det ändå.

Ibland blir jag otroligt sugen på att ändra utseende på bloggen. Ändra layout och färger. Ta bort en massa etiketter! Just det är väldigt tidskrävande märkte jag. Man måste in i varje inlägg och ta bort. Det går inte att plocka bort en etikett helt sonika. Tyvärr.  Ofta blir jag väldigt inspirerad att göra sådana här förändringar vid tillfällen då jag absolut inte har en möjlighet att göra något. Nästa alltid har inspirationen försvunnit iväg någon annanstans tills dess att jag verkligen skulle ha tid att sätta mig ner och vårda bloggen en stund. Frustrerande! 


Smilla

Anyway, jag gillar min blogg! Jag gillar att det här är ett utrymme där jag kan skriva om saker (oftast litteratur då, men kanske kanske kommer det att ändra sig lite?) jag tycker angelägna. Det gör ingenting om det ibland dröjer en vecka eller mer mellan inläggen. Då får det väl göra det då. Så stäm mig! 

Kanske kommer jag ändra färger någon dag nu snart. Eller också så låter jag det vara som det är. Det är lite det som är det fina i kråksången. Det som tilltalar mig. Att det här är min blogg och jag får faktiskt göra som jag vill :-) Kanske kommer jag ihåg att uppmärksamma denna lilla blogg fram i höst när det närmar sig 5-årsdagen på riktigt, annars får det räcka med detta inlägg ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar