tisdag 10 mars 2015

Panic




Senast när jag var hos Stefan Livh och pratade böcker så hade jag ett lite vagt tema med utmaningsböcker. Just nu läser jag en som definitivt skulle passat in bland dem, nämligen Panic av Lauren Oliver.

Än så länge, jag har inte kommit så jättelångt, så gillar jag det här riktigt mycket.

Titeln syftar på en lek, eller tävling, som går av stapeln varje år dagen efter avslutningen. Under hela läsåret måste alla på skolan, vare sig de vill eller ej, betala pengar som läggs i en pott som används som prispengar. De här pengarna tävlar deltagarna i Panic sedan om. Man anmäler sig och sedan går det hela ut på att klara olika utmaningar.

Det är riktigt spännande och Oliver bygger upp stämningen på ett sätt som gör att man inte gärna vill lägga ifrån sig boken. Det är som om någonting kokar under ytan, på väg att explodera, och man vet inte riktigt vad. 

Jag har haft den här biblioteksboken ståendes länge i hyllan och jag är glad att jag började läsa den istället för att bära med den tillbaka till jobbet, oläst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar