onsdag 28 januari 2015

En nyckel, en gåta och fyra brev

Titel: En nyckel, en Gåta och fyra Brev
Författare: Rebecca Stead
Förlag: En bok för alla

Nu fick jag äntligen läst En nyckel, en Gåta och fyra Brev. Det var på tiden. Jag har varit på väg så många gånger, men fått lägga den ifrån mig. Att jag läste den just nu var mest för att jag har många bokprat och att vi har många ex av den här titeln ... Annars kanske det hade dröjt ännu längre.

Den är så bra! Lite samma känsla som i Under Ägget av Laura Marx Fitzgerald. Jag kollade snabbt upp om Rebecca Stead skrivit fler titlar, men det verkar inte som om det finns något mer översatt? Konstigt tycker jag. Hoppas det är på gång. Hon har skrivit två titlar till, som jag blir väldigt nyfiken på.

I En nyckel... får vi träffa Miranda som bor i New York tillsammans med sin mamma. I samma hus bor Sal, som är Mirandas bästa vän. En räcka händelser gör att Mirandas liv kommer att förändras. Sal och hon är inte längre vänner, Miranda börjar hänga med andra i klassen och hon börjar få mystiska brev. Brev av någon som inte vill avslöja vem hen är, men som vet saker som är omöjligt för någon att veta och som dessutom talar om för Miranda vad som kommer att hända, vilket såklart är både skrämmande och spännande.

Bit för bit så börjar Miranda förstå vad som är på gång, men det är inte förrän alldeles på slutet som man som läsare förstår hur allting riktigt hänger ihop. Även om man kanske anar tidigare.

Jag tycker väldigt mycket om Miranda, men jag tycker också väldigt mycket om de andra, ex Sal, Marcus och Annemarie och Colin. Hoppas att Steads andra titlar kommer att översättas. Jag kommer definitivt att läsa. Annars får vi köpa in de engelska titlarna till jobbet!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar