söndag 2 november 2014

Lång väg hem

Titel: Lång väg hem
Författare: Eva Dolan
Förlag: Modernista 
Recensionsexemplar 




"Rafflande, originell och så samtida att den kunde varit skriven nästa år. En lysande kriminaldebut." Så uttalar sig Denise Mina om Lång väg hem.

Jag håller med. I alla fall till viss del. Rafflande är den, och samtida. Däremot så vet jag inte om jag tycker det är så väldigt originellt.

Det är bra, men det är någonting som gör att det går trögt för mig att läsa. Det kanske beror på att jag har massor med annat som ligger och väntar, men jag tror inte det. Det är något annat.

Kanske är jag helt enkelt lite trött på de här lite mer traditionella deckarserierna? Helt klart är ju att jag mer och mer föredrar lite mer spännings- och skräckromaner, som t ex Gillian Flynn. Undantagen skulle väl i så fall vara Ann Cleeves  och Peter May som ju faktiskt har poliser i huvudrollerna, och som absolut tillhör mina favoriter just nu.

Hur som helst. Lång väg hem är bra. Välskriven, spännande och med en del överraskande vändningar. Kanske inte det bästa jag läst, men ändå såpass intressant att jag förmodligen kommer att vilja läsa tvåan när den kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar