fredag 30 maj 2014

Otrygg hamn

Titel; Otrygg hamn
Författare; Tana French
Förlag; Albert Bonniers förlag
Recensionsexemplar

Av någon outgrundlig anledning så hade jag missat Otrygg hamn ... Jag kan inte alls förstå varför. Jag har tidigare fullkomligt kastat mig över när det kommer nytt av Tana French. Hon är verkligen en av mina favoritförfattare. Men, men, bättre sent än aldrig.
Jag blev definitivt inte besviken den här gången heller. Mycket bra och mycket spännande.

Som alltid i French's böcker så får man träffa en ny huvudperson. Även om det tidigare varit så att man känt igen karaktärerna från de tidigare böckerna, om jag inte minns fel? Fast att fokus på person skiftat? Här var det inte så. Om jag inte missat något, på grund av att det var längesedan jag läste något av French.

I Otrygg hamn möter vi Michael Kennedy, som tillsammans med sin partner Richie ska utreda ett brott i en förort till Dublin. Tre av fyra familjemedlemmar är mördade, och den fjärdes liv hänger på ett hår. Redan från början är det mycket som förbryllar Kennedy, samt att fallet blir personligt på ett obehagligt sätt på grund av platsen brottet begås på, Broken Harbour.

Jag tänker inte gå närmare in på handlingen, bara säga att det är riktigt bra. Oerhört tät stämning från allra första stund. Nu vet jag att Tana French kommer med en ny bok i sommar, och den tänker jag inte vänta så här länge med att läsa.

Jag måste bara nämna också att det är en grej i boken som jag inte förstår ... Jag måste nog bläddra tillbaka lite för att se om jag kan få någon klarhet. Det handlar om ekorrar och deras huvuden, så mycket kan jag säga! Om någon som läst känner sig manad att kommentera, så gör gärna det! Vill gärna prata lite om det här!

2 kommentarer:

  1. Jag väntar på pocketutgåvan på denna. Var inte alls förtjust i den första i serien och hade faktiskt tänkt låta hela serien försvinna in i glömskan. Sedan upptäckte jag att så många verkade älska hennes böcker så jag skaffade mig andra delen och när jag läste den började jag förstå vad andra såg hos henne :)

    SvaraRadera
  2. Jag har varit helt fast ända sedan in the Woods!

    SvaraRadera