onsdag 7 maj 2014

Jobbskuggning i London onsdagen den 7 april



Det här går ju inte! Jag har ju inte fått iväg något inlägg på bloggen om de tre sista dagarna av mitt jobbskuggnings-äventyr! Det är bara att dra igång.

På onsdagen  (vi är alltså på den 8 april nu) kom jag lite senare till biblioteket på grund av att jag skulle stanna rätt sent i och med ett författarbesök. Detta innebar att jag hann med en helt ljuvlig och ganska lång promenad i Hyde Park och Kensington Gardens tidigt på morgonen. Helt fantastiskt. Ni som läser det här och har mig på fb vet ju att jag lagt ut en del bilder ...

Under dagen var jag med på en 'Under fives' igen samt att jag på eftermiddagen vid en träff med en 'Home work club'. Det här är väldigt vanligt. I stort sett alla bibliotek har läxhjälp en eller flera dagar i veckan. Oftast så är det en bibliotekarie som håller i trådarna för verksamheten för ett antal bibliotek i närområdet, och till sin hjälp har han eller hon volontärer som kommer in och arbetar med barnen.

Jag vet inte om jag nämnt det i något tidigare inlägg, men det här med volontärer är något som används ganska flitigt i England på biblioteken, efter vad det verkar. Det kan var inom områden som exempelvis läxhjälp, men på St Johns Woods bibliotek kom det även en dam en gång i månaden för att bland annat ta hand om alla skolkort och ordna med omlån etc.

Det var väldigt intressant att vara med under läxhjälpen. Den skola, som eleverna som kom den här dagen gick på, lade ut alla läxor på nätet, så allt gjordes på datorn. Just de här barnen hade inte tillgång till någon dator i hemmet (det var bland annat tre syskon) så de var mer eller mindre tvungna att sitta på biblioteket. Vilket de inte alls hade något emot. Dessutom så var deras pappa (en väldigt engagerad man!) med och hjälpte till.

De stunder som jag hade över ägnade jag åt mitt projekt med att gallra ungdomsböcker!


Mandy Kirby läser ur 'Love letters of the Great War'


På kvällen sedan var det dags för ett författarbesök. Det var ganska välbesökt. Jag skulle tippa på i alla fall 30 personer. Mest äldre människor, vilket i och för sig inte var så konstigt, eftersom det var boken 'Love letters of the great war' som stod i centrum. Boken är sammanställd av Mandy Kirkby, och helt ärligt så tänkte jag nog att det här kanske egentligen inte var någonting för mig. Det var innan besöket ... Det visade sig vara väldigt intressant alltihop, och Mandy Kirkby var riktigt bra på att berätta om sitt arbete med boken.

I och med att det är hundra år sedan första världskriget i år är det här väldigt stort i England. Vi här hemma har ju inte alls samma historia, så det är lite svårt att förstå engagemanget. Eller, det är det ju inte egentligen, det är bara det att det här är fortfarande en stor del i många människors liv i England. Intresset är mycket stort.

En sak hon (Kirkby) berättade var att det under första världskriget låg en enorm byggnad i Regents Park, som ju ligger väldigt nära St Johns Wood (det var där jag blev stannad av polisen!!!). Jag har för mig att hon sa att det var den tidens största byggnad i Europa. Det var postcentralen, där all post sorterades, och det var en enorm organisation. Det handlar om oerhörda mängder brev som varje dag togs omhand för att forslas till och från soldaterna. Hon berättade att i och med att det här var ett krig där soldaterna faktiskt inte flyttade på sig särskilt ofta eller särskilt lång, så fungerade faktiskt postgången alldeles utmärkt.

Under själva arbetet med att sammanställa boken hade Kirby suttit i krigsarkiven och letat efter brev att ta med i boken. Hon hade läst massor och åter massor av brevväxlingar under arbetets gång. Hennes tanke var att det skulle bli en bra blandning av brev i samlingen, och det tycker jag hon lyckats väldigt bra med. Jag har inte läst från pärm till pärm, men de brev jag läst har varit mycket varierande. En del roliga, en del fruktansvärt sorgliga, en del mycket romantiska etc.

Det var en väldigt trevlig kväll, och i stort sett alla besökare stannade kvar efteråt och ställde frågor och pratade med varandra. Biblioteket bjöd på vin och kex och stämningen var varm och familjär.

Det var min onsdag det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar