tisdag 13 maj 2014

A room of one's own



Ett eget rum. Vi är nog många som då och då (eller ofta?!?) drömmer om ett eget rum. Det behöver ju inte alls vara något stort eller tjusigt, på något sätt.

Snarare intimt och lite lagom slitet och trivsamt, om jag får bestämma. Någonstans där man känner sig hemma och väl till mods. 

Nu sitter ju inte jag och kämpar med en roman eller något annat stort som ska skrivas, men ändå. Att kunna stänga om sig och ha bättre med tid att läsa, och att skriva om det man läser. 

Jag undrar hur lång tid det skulle ta för mig att faktiskt kunna koppla av såpass så att jag kunde utnyttja tiden till att enbart läsa och skriva, om jag fick en sådan möjlighet? Inte vet jag hur jag skulle hantera det. De första dagarna skulle jag med all sannolikhet sova en hel del ... Sedan beror det ju såklart på om man skulle ha tillgång till internet. I sådana fall skulle man (jag!) lätt fastna i fb, IG etc alltför långa stunder. Men, efter några dagar, om man bara har sig själv att ta hand om, tillgång till de böcker man vill läsa och ett ok skrivprogram? 

Det skulle vara spännande att prova på i en vecka eller så (sedan skulle jag nog sakna familjen för mycket). Jag får låna föräldrarnas Trysilstuga helt ensam någon gång framöver och se hur det går.

2 kommentarer:

  1. En dröm jag delar med dig! Eget rum har jag i och för sig rätt ofta, men inte tid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är ju det där med tiden ... Plus det där med att kunna utnyttja tiden "rätt". När jag någon gång har tid för mig själv blir jag oftast helt förvirrad och irrar bara runt och får inte något gjort/läst/skrivet!

      Radera