fredag 25 april 2014

Måndag? Nej, tisdag ...



Det här med att ha stora planer på blogginlägg, som ska komma ett varje dag ... Som nu med min Londonvistelse. Jag hade velat skriva ett inlägg om varje dag, varje kväll på mitt hotellrum, men det insåg jag ganska snabbt att det kunde jag bara glömma! Nu har jag varit tillbaka hemma igen ett tag, och vardagen här är i full gång. Dagarna och veckorna går så otroligt snabbt, och man får vara glad om man hinner en bråkdel av allt det man vill hinna med. Framförallt nu när det börjar bli trädgårdsdags igen. Som jag har längtat ...

Så, lite mer komprimerat och också lite senare än vad jag tänkt mig från början, kommer det att komma små fortsättningar om just biblioteksbiten under min vecka i London. En väldigt bra och oväntad sak var att det blev just lite vardag över det hela. Jag jobbade ju faktiskt måndag till fredag. Sedan så hann jag med massor av annat under de två helgerna jag var där, samt under kvällarna, men ändå. Att gå till en arbetsplats på morgonen, att  t ex åka samma tunnelbana varje morgon, köpa sitt kaffe på samma ställe. Det är sådana rutiner som ju faktiskt gör att det blir som en vardag. Lite på riktigt.

Vad jag inte vet om jag skrev om eller inte (det är ju det här med att skriva lite på fb och lite på bloggen. Rörigt ...) är att det blev lite dramatik min första arbetsdag. En 93-årig dam svimmade på nedervåningen av biblioteket och vi fick tillkalla ambulans. Hon kvicknade till och ville absolut inte höra talas om att åka med till något sjukhus för kontroll. Nej, tack så mycket, jag mår bara bra etc. Hon knäppte kappan långt upp i halsen och travade iväg, för hon bodde så nära och ville inte bli följd hem eller att vi skulle ringa efter en taxi. När vi sedan tittade efter var hon bodde, så såg vi att det var en rejäl bit att gå ... Jag hoppas det gick väl.

Måndagen den 7/4 har jag redan skrivit lite om R, så det här inlägget får handla lite om tisdagen den 8/4. Den här dagen var jag bl a med på en samling med 'Under fives', något som verkar vara omåttligt populärt, åtminstone på de tre bibliotek som jag besökte. Under den här första träffen på St Johns Wood, jag var med på flera, så räknade vi till 81 (!) huvuden. Barn och vuxna tillsammans. Många kommer med sina barnflickor, så det är lite annorlunda än hemma, där vi inte är så vana vid au pairer och nannies. Väldigt roligt att se hur de gör med sina barngrupper.

Sedan var jag med lite olika personer under dagen, bland annat så var det lite förberedelser inför författarbesöket som skulle vara under onsdagen. Jag fortsatte också med min gallring av ungdomsböcker. En fin dag, med lika många nya intryck nästan som under måndagen. Med den skillnaden att man faktiskt kommer in i saker och ting ganska fort! Det kändes helt plötsligt helt naturligt att "arbeta" på ett bibliotek i London. Det började smidas lite planer i mitt huvud. Eller inte direkt planer, men det började poppa upp lite tankar om att, ja, det kanske inte skulle vara helt omöjligt att stanna under en lite längre period?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar