torsdag 24 april 2014

Bibliotekskuppen

Titel; Bibliotekskuppen
Författare; Lisa Hyder
Förlag; Opal

Det kändes som om det var dags för lite bokiga inlägg här på bloggen! Jag har precis läst Bibliotekskuppen, och tyckte det här var en helt ok bok för den tänkta åldersgruppen, ca 10-12.

Lite lagom spännande med påhittiga syskon som blir förtvivlade när de hör att fortsättningen på deras favoritserie ska komma ut samma vecka som de är ute och campar med familjen, under påsklovet. De måste verkligen hitta på en smart lösning så de får läsa boken innan de åker, så inte klasskompisen Frank får en möjlighet att avslöja vad som händer innan de hunnit läsa! Som han gjort en gång tidigare ...

Jag gillar hur Lisa Hyder får in i berättelsen det här med de otroligt höga förväntningarna när man vet att det ska komma en ny del i en bokserie man följer. Sedan blir jag lite fundersam över varför hon förlägger handlingen till en internatskola? Varför bor barnen på skolan? Jag blir också lite trött på det faktum att rektorn är en sådan tråkig typ. Det är lite jobbigt att det fortfarande kommer ut så många barnböcker med elaka/knäppa/dumma lärare och annan skolpersonal. Jag tycker våra pedagoger har det tufft nog i verkliga livet, och att de ska slippa behöva dras med att beskrivas som lite tråkiga och taskiga i litteraturen!

Jag antar att det ska komma fler böcker om syskonen Tilly, och jag kan tänka mig att det kommer att finnas barn som kommer att se fram emot en fortsättning! Kanske inte lika hett som syskonen i boken ser fram emot en fortsättning om drakryttaren William Storm, men ändå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar