onsdag 12 mars 2014

Man blir glad av nyfikna barn!

Idag har några av mina kollegor och jag startat upp ett läsprojekt i en fyra. Vi gjorde likadant förra våren och det kändes så lyckat att vi beslöt att köra en favorit i repris, vilket jag är väldigt glad för.

Det första vi gör är att tillsammans med små grupper i klassen, prata om filmen 'Hoppet' som handlar om två kurdiska killar som flyr från sitt hem i norra Irak. Vi utgår ifrån Chambers samtalsmodell. 

Det är en helt suverän film att prata om. Det är som att vrida på en kran. Barnen pratar på och kommer med olika tankar och teorier ända tills man stoppar. Helt underbart. 

Nästa steg är att de ska läsa olika böcker i de olika grupperna för att vi sedan ska ha ett boksamtal utifrån samma modell.

Jag var verkligen jättetrött i morse, och kände mig riktigt hängig (är förkyld OCH allergisk, vilket inte är någon jättehit precis), men efter några minuter med den här klassen så var humöret på topp igen, även om jag är helt slut nu ikväll..

Härligt med vetgiriga, nyfikna och kloka ungar!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar