torsdag 20 mars 2014

Horses, horses, horses...

Titel; Sommaren med Sigge
Författare; Lin Hallberg
Förlag; Bonnier Carlsén

De är ju så söta de här böckerna om den ljuvliga shetlandsponnyn Sigge, att man nästan smäller av. Sommaren med Sigge blir den elfte i serien, plus att det kommit fem böcker i serien Sam och Sigge samt en pysselbok.

När vår dotter var yngre kunde hon knappt vänta på nästa del i serien. Hon läste de här böckerna om och om igen. Även nu, när hon egentligen har vuxit ifrån dem, vill hon läsa när det kommer ut en ny del. Hon kan liksom inte låta bli. Precis som mig. Jag kan heller inte låta bli. Man kan ju alltid låtsas att det beror på att jag behöver veta vad som händer, för jobbets skull, men sanningen är nog den att jag hade läst dem även om jag inte arbetade som Barn- och ungdomsbibliotekarie.

Inte blir böckerna sämre precis av Margaretha Nordqvists fina illustrationer. För att återgå till dottern, så vet jag inte hur många teckningar av Sigge, Sam och de andra shettisarna på Brobygården vi hade hemma för några år sedan, men många var det! Illustrationerna samspelar perfekt med texten, och det märks att det här paret har arbetat ihop länge.

I den här senaste boken blir Elina och lillasyster Linnea rejält överraskade när de kommer hem till mormor och morfar för att fira sin vanliga sommarlovsvecka på deras lantställe. Precis när de kliver ut ur bilen hörs nämligen ett gnäggande ifrån det gamla stallet...Tjejerna, och särskilt Elina då, får vara med om sin absolut bästa sommarvecka när de plötsligt får ta hand om Sigge och Sam helt själva i en hel vecka. Mycket är såklart väldigt roligt, men det är också ett stort ansvar vilket jag tycker kommer fram i alla böckerna om Sigge.

Jag tror att det är det är just det som gör att man inte tröttnar på den här serien. Hade det bara varit gulligt och rosenrött allting så hade det blivit för mycket av det goda. Istället tycker jag att Lin Hallberg väldigt skickligt får fram hur det verkligen är att vara hästtjej. Eller hur det kan vara rättare sagt. Det är naturligtvis olika för alla. På ett realistiskt sätt så får hon med avundsjuka, nervositet, ilska och glädje. Jag tycker hon får Elina väldigt levande med många olika egenskaper. För min del får det gärna komma fler delar, för jag kommer fortsätta läsa även om jag inte kan skylla på någonting alls!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar