söndag 9 mars 2014

Alla vägar bär till Nashville, eller, när man springer ofta ser man löpare överallt

Ni känner igen fenomenet? När man är gravid se man en massa gravida magar överallt. När man springer mycket ser man löpare på varenda liten stig. Etc etc

Sådär har det varit för mig med referenser till Nashville det senaste året, ända sedan den där spelningen med the Deadstring Brothers på Pustervik, som jag skrev om här. Tack vare den inspiration jag fick där, och den nyfikenhet den spelningen väckte hos mig har jag hittat mer och mer intressant musik att lyssna på. Och inte enbart det. Jag har också hittat en massa intressanta fakta och historik runtomkring själva musiken som jag i perioder har läst in mig lite på.

Sedan kom ju tidigare i år den helt fantastiska programserien Jills veranda, där vartenda avsnitt är värt ett eget inlägg. I den takt jag skriver just nu kommer det ju aldrig att hända, men man kan ju alltid hoppas.

När man sedan ser mönster och tendenser i det man läser i biografier, sångtexter osv, ni vet den känslan?!? Som litterära referenser i romaner en läser? Helt fantastiskt.

Häromveckan fick jag just en sådan aha-upplevelse. Jag var på Pustervik den 15 februari, och lyssnade på Shooter Jennings i lördags. Som jag för övrigt, som med så mycket annat har hittat fram till på lite snirkliga vägar, tack vare the Deadstring Brothers.

Jag vet ju att Shooter Jennings är som till Waylon Jennings och Jessi Colter, som båda var/är musiker. Men jag visste inte så jättemycket mer om dem. Jag har varit och nosat lite på de här tidiga Outlawmusikerna; Johnny Cash, Kris Kristofferson, Waylon Jennings  m fl, och hur det stod till i Nashville egentligen, då när det begav sig. Inte för att jag är särskilt intresserad av deras musik kanske, utan mer av situationen runtomkring. Hur konservativt det var. Vilka som släpptes fram och vilka som hölls tillbaka. Och varför.

I alla fall så har jag lyssnat mer på Shooter Jennings det sista än vad gjort tidigare, och hittat några riktiga favoriter. Bland annat 'Southern Comfort' från Bad Magick. Då plötsligt! När jag sitter och slöläser lite olika blogginlägg om just de här tidiga musikerna, så får jag lära mig att Southern Comfort var (är?) namnet på gården där Waylon Jennings och Jessi Colter bodde med Shooter Jennings när han växte upp. Hans barndomshem. Vips får såklart texten en helt ny innebörd. Det här med referenser man plötsligt ser och förstår ... Åh, vad jag gillar det! Nedan är alltså texten till Shooter Jennings 'Southern Comfort'.

Bilden är från http://classicrock.about.com/od/toppickslists/tp/moms_rock.htm




    Take me home

Well, I came to Cali on a highway from Nashville
It's all a gamble for the fortune and fame
My education came from reading the road signs
Just another fool who got lost in the game

And I'm going back again
'Cause it's blowing in the wind
That's carryin' me home

Oh, southern comfort
Don't leave me low
Oh, southern comfort
Keeps calling me home
Yeah

And all these actors, man, they're living in castles
And with the earthquakes they'll sink in the sea
Who makes a living off of heartbreaks and hassles?
And scientologists make no sense to me

So I'm going back again
'Cause it's blowing like the wind
That's carryin' me home

Oh, southern comfort
Don't leave me low
Oh, southern comfort
Keeps calling me home

Oh, southern comfort
Don't leave me low
Oh, southern comfort
Keeps calling me home

Oh, southern comfort
Don't leave me low
Oh, southern comfort
Keeps calling me home

Oh, southern comfort
Don't leave me low
Oh, southern comfort
Keeps calling me home

Oh, southern comfort
Don't leave me low
Oh, southern comfort
Keeps calling me home

C'mon take me home


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar