onsdag 30 oktober 2013

Några snabba och korta så här i höstrusket

Jag ligger ju hopplöst efter med bloggandet, om ambitionen är att skriva lite om det jag läser.Vilket den där. Tanken är att jag ska skriva några kortare inlägg om en del av det jag läst, så att det hela jämnas ut en aning. Idag blir det en vuxen, en ungdom och en barn.

Titel; Tro dina ögon
Författare; Linwood Barclay
Förlag; Kabusa
Recensionsexemplar

Det här kändes bra. Jag var lite besviken på den förra, men fastnade direkt i Tro dina ögon. Det är något lite rörande över huvudkaraktärerna i den här boken. Ray som arbetar som illustratör och tillfälligt får flytta hem till sin barndoms stad för att reda ut pappans dödsbo, och därmed också får ta hand om sin schizofrena bror. Brodern, Thomas, som aldrig lämnar sitt rum utan sitter framför datorn och med hjälp av ett avancerat webbaserat kartprogram har för avsikt att lära sig alla världens städers gatusystem utantill. Och han är på god väg. Det är många olika trådar i boken, men de knyts ihop väl. En välskriven spänningsroman.




Titel; Jag är ju så jävla easy going
Författare; Jenny Jägerfeldt
Förlag; Gilla böcker
Recensionsexemplar

Jag är ju så jävla easy going är en helt jävla fantastisk bok, tycker jag! Jag älskar den. Det är en bok som alla som har med ungdomar att göra eller själv är ung borde läsa. Eller egentligen borde ALLA, oavsett ålder, från säg 14 år och uppåt läsa den.

Kanske framförallt de ungdomar som inte har en susning om hur himla bra de har det. De som har minst en, ofta två, närvarande och engagerade föräldrar hemma. De som alltid har mat i skafferiet och kylskåpet och som inte tycker det är något konstigt alls med att köpa ny vinterjacka för 3000 spänn.

Joanna har adhd, vilket är fruktansvärt jobbigt i sig, men hon har lärt sig leva med det. Det funkar bra om hon får ta sin medicin. Tanken på att vara utan den skrämmer henne, och det är precis vad som händer. Plötsligt har de inte råd att lösa ut Joannas medicin och hon måste snabbt komma på ett sätt att få tag på pengar. Lösningen hon kommer på kanske inte är så himla genomtänkt egentligen, men den funkar. Till att börja med. Läs, läs, läs!!!

Titel; Du & Jag
Författare; Katarina von Bredow
Förlag; Rabén & Sjögren
Recensionsexemplar

Som barn- och ungdomsbibliotekarie blev jag riktigt glad när jag hörde att Katarina von Bredow skulle komma ut med en bok skriven för "mellanåldern". I brist på bättre ord. Att sedan Johanna Lindbäck och Ida Pyk som också de skrivit för ungdomar tidigare samma höst kommer ut med böcker för samma ålder gör ju inte saken sämre! Underbart för en bibliotekarie som hela tiden bokpratar för bland annat fyror, femmor och sexor och alltid letar titlar.

Du & jag är den första i en serie om tre böcker, som ska hänga samman lite löst, med tre olika huvudpersoner. Först ut är boken om Andreas. Andreas som kanske inte tillhör de allra coolaste i klassen. Han är inte mobbad, men han har heller inte särskilt många vänner. Hemma är han kompis med Alicia (som bok nummer två kommer att handla om), men så fort de kommer till skolan blir hon skol-Alicia, som aldrig skulle visa sig med Andreas. Sedan händer det saker i Andreas liv som gör att han känner sig arg och sviken, vilket i sin tur gör så att han agerar på ett sätt som han aldrig skulle ha gjort tidigare. Fin bok om barn och barns vardag. I den här första boken går de i femman. Det är lätt att prata om Du & jag och det står nästan aldrig något ex inne på bibblan, vilket är ett mycket gott tecken!

Nu blev det visst mer text än vad jag tänkt mig. Ska träna på att skriva ännu kortare!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar