måndag 21 oktober 2013

Lex bok

Titel; Lex bok
Författare; Sara Kadefors
Förlag; Lilla Piratförlaget
Recensionsexemplar

Jag ligger så långt efter med att skriva om det jag läst, så jag har helt frångått turordningen. Jag kommer att försöka beta av det hela allt eftersom...Att det blev Lex bok idag, beror mest på att jag har haft den i huvudet ända sedan jag föst började läsa den. Jag kan inte släppa den riktigt, utan den surrar runt och stör och pockar på uppmärksamhet.

Jag gillar den skarpt. Jag kom inte många sidor innan jag skrattade högt av igenkänning med en del udda egenheter hos Lex, och sedan var jag helt fast. Jag önskar att jag hade varit hälften så handlingskraftig som Lex är när jag var i hennes ålder. Eller i hennes ålder förresten. Jag önskar jag vore hälften så handelskraftig idag. Då det gäller Lex är hon ju enbart handlingskraftig då det handlar om något hon brinner för. Är det inte tillräckligt intressant lyfter hon inte ett finger.

Det är en del jag kanske stör mig på i boken, som t ex det att (lite spoilervarning här) Bruno, mammans nye pojkvän, kanske inte var så där väldigt hemsk egentligen. Mer patetisk än hemsk, och han kanske inte förtjänade riktigt allt han fick...

Sedan tog det lite lång tid för Lex, som ju är en mycket smart tjej, att förstå att hon var tvungen att hantera sin relation med sin pappa på ett lite annat sätt än vad hon gjort innan. Men bortsett från sådana här små invändningar så köper jag allt rätt av...

Lex är en härlig karaktär som man ibland blir skitförbannad på och vill gapa och skrika åt, men som man för det mesta bara vill lära känna mer. Något som slog mig under läsningen var att, tänk så många ungar och ungdomar det finns därute som haft det som Lex under sin uppväxt, men som inte har hennes förmåga att hantera situationen. Som istället går under. Nu var det ju kanske inte barn och unga i utsatta familjerelationer som var huvudtemat i just den här boken, utan mer en samhällskritik som bottnar i vår tids ytlighet, och hur lätt det kan vara att träda in i olika roller, och den biten hanterar Sara Kadefors helt suveränt i Lex bok.

4 kommentarer:

  1. Och så var det ju extra passande med ett inlägg just idag som den blev augustnominerad! :) Den verkar bra, jag borde redan ha läst den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det passade ju bra! Läs den, den är bra.

      Radera
  2. Har reserverat på biblioteket, har nämligen varit halvnyfiken på den och blev än mer nu då den är Augustnominerad (och jag inte har läst en enda av de nominerade... :P)

    SvaraRadera