söndag 28 juli 2013

Rivstart

Japp, hemma igen från Kroatien tog jag genast itu med att förkovra mig inom ämnet amerikansk musikhistoria.

Slängde mig över Outlaw the renegades of Nashville av Michael Streissguth. Inte för att jag är galen i countrymusik, utan för att jag blivit kolossalt intresserad av diverse sammanhang inom vår samtida och för mig nyfunna musik och dess rötter. Känner mig nästan lite rädd för dessa Nashvillelegender. Som om de vet om att jag läser om dem och inte har en susning om någonting.

Hur som helst. Jag hann inte mer än till första sidan innan jag började söka på Spotify. Inte efter några Nashvillesnubbar, utan efter Nashvillebrudar. Närmare bestämt efter den enda kvinna jag hittat som förknippats med Outlawrörelsen, Jessi Colter. Hon är (var?) gift med Waylon Jennings, en av de tre män som efter vad jag förstått drog igång hela "upproret" mot etablissemanget i Nashville på 60-talet. Hon är också mamma till Shooter Jennings, som definitivt är värd att kollas upp.

Istället för att fördjupa mig i männen blir jag ju nu himla nyfiken på deras samtida kvinnor.

Jag tror jag har läsningen av Konsten att vara kvinna av Caitlin Moran, som blev sista semesterläsningen, i färskt minne.

Så mycket att ta reda på! Så mycket att läsa! Lyssna på! Det blir en härlig höst.

Ett litet tilläg; Nu har jag läst några fler sidor i Outlaws-boken, samt googlat lite och har insett att Weylon Jennings gick bort 2002.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar