söndag 9 juni 2013

Rädda mig inte

Titel; Rädda mig inte
Författare; Tahereh Mafi
Förlag; B Wahlström
Recensionsexemplar

När jag började läsa Rädda mig inte kände jag mig lite lätt förvirrad. Dels för att jag inte riktigt kom ihåg slutet på Rör mig inte, och dels för att jag läst rätt mycket ungdoms på sista tiden (eller det gör jag ju för all del hela tiden...) som är i lite samma stil. Dystopier, övernaturligt och i flera delar. Jag rörde ihop det lite helt enkelt. Men efter tag kom jag ju ihåg vad som hänt och kom då ganska snabbt in i handlingen som i stort sett tar vid där ettan slutar. Det är spännande, det är full fart, kärlek, triangeldrama och slutar så klart med en riktig cliffhanger...

Vi hamnar mitt uppe i ett krig. Juliette och Adam befinner sig nu tillsammans med motståndsrörelsen som gör uppror mot Återetablissemanget. De är ett par och börjar så smått slappna av i detta, att det faktiskt är ok, när nästa stora motgång drabbar dem med dunder och brak. Allt rasar återigen samman och Juliette har svårt att se någon mening med någonting.

Jag gillar språket, att det är enkelt och avskalat och jag gillar själva storyn. Det ska bli spännande att se hur det hela knyts ihop i trean när den kommer.

1 kommentar:

  1. Har längtat mycket efter den här, men inte läst den än. Ska se till att göra det snart.

    SvaraRadera