fredag 24 maj 2013

Eggers litterära sällskap 3

Gästbloggare nummer två från Eggers litterära sällskap är P.O. För att sätta lite press på de andra medlemmarna att skicka in sina bidrag så är det bara att kommentera och skynda på dem! Både här på bloggen och på facebook...


Det var någonting som saknades. Egentligen var det flera saker som saknades men det visste jag inte då. Jag hade kommit hem från 6 månader i Tanzania, separerat från min dåvarande sambo och hade ett högst tillfälligt jobb som jag inte trivdes med alls. Musiken och sporten som jag sysslat med i mitt liv låg i träda och min fritid och mina lediga kvällar gick mest ut på att gå på krogen och ganska planlöst dricka stora stark med nära vänner eller mycket ytligt bekanta. Den intellektuella stimulansen var i princip 0 och jag gick i funderingar på vad jag skulle kunna göra för att mitt liv skulle hoppa upp ett par pinnar i livskvalitet. Så kom jag på det!

Jag gillar att läsa men har alltid varit lite dålig på att ta mig tid till att göra det. Jag började fråga de personer som stod mig närmast om de ville vara med om jag skulle starta en bokklubb. Alla svarade nej utom Horraz som gillade iden. Så vi kom överens om en bok och Horraz tyckte att vi skulle ses på hotell Eggers på grund av dess historiska miljö och att detta skulle säkert tillföra lite kultur i vår lilla klubb. Vi träffades en söndagskväll och drack några öl samt pratade om "män som hatar kvinnor". Vad vi upptäckte var att man kan uppleva en bok så oerhört olika trots att vi är ganska lika som personer och diskussionen blev ganska intressant trots att vi bara var två till antalet.

Kanske var det just detta som gjorde att folk började bli nyfikna på vad vi hade startat. Efter denna första träff så visade kapten, FvZ, Bryschan intresse och genast var vi 5 personer på den andra träffen! Sedan dess har den vuxit till 9 medlemmar med stort intresse för gott sällskap, god mat, goda öl och diskussion kring en bok som ofta hamnar i liknelser med samhället. Numer fattas det faktiskt inget i mitt liv. Jag har en underbar dotter, ett jobb jag trivs med, ett nystartat rockband och sist men inte minst Eggers litterära sällskap som sätter guldkant på livet. Jag säger inte att Eggers gjorde så att jag är nöjd med mitt liv men den tillförde i alla fall en positiv effekt.

PO

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar