fredag 17 maj 2013

Eggers litterära sällskap 1


För en sisådär sex år sedan så frågade min bror P.O om jag och N ville vara med i en bokcirkel som han och några till var på gång att starta upp. En cirkel som inom kort skulle få det något pretentiösa namnet Eggers litterära sällskap. Vi hade en femåring och en nioåring hemma och livet var fullt av olika aktiviteter, så vi kände att nej, det kunde vi inte även om vi hade velat.

Som storläsande bibliotekariesyrra till P.O har jag sedan följt Eggers litterära sällskap på ganska nära håll. Kollat vad de läser, vad de tycker, vem som valt vilken titel etc. Ibland ångrar nog både jag och N att vi inte hoppade på den här cirkeln, för de håller fortfarande på.

Medlemmarna turas om att välja bok, och den som väljer bok bokar också bord på lämplig restaurang. Stället de träffas på ska ha någon typ av anknytning till titeln de ska diskutera. Kul grepp tycker jag. De har också andra intressant saker för sig. Bland annat ett oerhört komplicerat röstningssystem, där de dels får fram vad boken får för betyg, dels hur alla i gruppen tror att de andra kommer att rösta. Jag tänker inte ens börja försöka reda ut det där. Det lämnar jag istället över till någon av medlemmarna i Eggers litterära sällskap.

Tanken är nämligen att de ska få presentera sig själva här på bloggen genom att skriva lite gästinlägg. Jag ser mycket fram emot det här och är helt säker på att det kommer bli intressant läsning. Först ut blir O.F vars inlägg kommer här på Bibliotekskatten om några dagar.

Nedan är listan på titlar de läst samt ställena de träffats på. Någonstans finns också betygen för alla titlar samlade, men de får jag återkomma med...

Hotell Eggers - Män som hatar kvinnor samt I riktning mot begynnelsen
Respekt - Snö
Bishops arms - Den tredje polisen
Gyllene Prag - Fallen
Lai wa - 1000 eldar slickar himlen
Krakow - De välvilliga
Rover - Tandoriälgen
Ölrepubliken  - Med kallt blod
Delirium - Kapitalet
Red Lion - Nattpatrullen
Hos Patrik - Farväl till vapen
Lokal - Babian
Lassasino- Låt den rätte komma in
Silvis - Kunzelmann
La village  - Handel med döden
Flying barrel - Den som vässar vargars tänder
Hos Thomas - Mästaren och margarita
Slussen - Just kids
Puta madre - Blodets meridian
Pastahouse - Gomorra
Manjana- Darling riverr
La village - Pause play
Gyllene Prag - Ost
Michelangelo - 2666
Zozaki - Kafla på stranden
Krakow - Anarki in the uk
Hos P- En man som heter Ove

Trysil - Rekviem för John Cummings
Ombra - Den sista cigaretten


2 kommentarer: