torsdag 18 april 2013

Farlig förmåga

Titel; Farlig förmåga
Författare; Jessica Spotswood
Förlag; Rabén & Sjögren
Recensionsexemplar
Jag vet att fler med mig har reagerat över omslaget till Farlig förmåga. Jag tycker inte omslaget speglar innehållet, utan tvärtom är lite missvisande. Det enda jag kan tycka är lite bra är de blommande blommorna mitt i allt det vissna (?). Där har man ju faktiskt en koppling till en händelse i boken.

Jag hade inte läst särskilt mycket om Farlig förmåga innan jag själv läste den, och blev väldigt förvånad över att det hela utspelar sig i någon sorts diffus dåtid, där magi förekommer även om den inte alls är önskvärd.

Brödraskapet som har makten har sett till att häxorna som styrde tidigare har försvunnit. De är inte önskvärda och så fort man får nys om någonting som liknar häxeri blir personen ifråga snabbt bortförd och kommer sällan tillbaka.

Cate är äldst av tre systrar och alla tre är häxor. Mamman, som nu är död, var också häxa och hann inte riktigt förbereda sina döttrar på hur de ska hantera sina förmågor. Cate ser det som sitt ansvar att se till att systrarna inte avslöjar sig, ens inför deras egen pappa, och blir därför irriterad när det plötsligt dyker upp en guvernant som ska ha hand om systrarnas utbildning och dessutom se till att de debuterar.

Det visar sig dock att alla medlemmar i systerskapet, som guvernanten tillhör och är ngn sorts motsvarighet till brödraskapet, är häxor. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det här. Det lyfter inte riktigt och triangeldramat som drar igång omedelbart hade jag gärna varit utan. Samtidigt så är det någonting som väcker min nyfikenhet. Jag kanske inte kommer att läsa nästa del i serien själv, men jag tror att titeln kommer att lånas ut mycket på bibblan.

En sak jag gillar är att tiden då systerskapet styrde inte enbart beskrivs som god. Även på den tiden fanns det de som missbrukade sin makt och använde sina magiska förmågor till att få människor att göra som de ville. En annan sak som är snyggt gjord tycker jag är den att Cate inte kan känna sig riktigt säker på vem hon kan lita på. Det gör att det blir lite nerv i berättelsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar