fredag 8 februari 2013

Horses, Horses, Horses #6

Titel; Att rida på Golden, Rädda Rabalder, Kan man älska Misja
Författare; Inger Frimansson
Förlag Bonnier Carlsén
Recensionsexemplar


Jag trodde absolut att jag redan hade skrivit om Inger Frimanssons hästserie för barn, och blev väldigt förvånad när jag såg att jag inte gjort det. Anledningen till att jag tittade efter är att den fjärde delen i serien snart kommer ut och jag och dottern pratade om den bara för några dagar sedan.

I Rida på Golden träffar vi Eurofosyne och Ingeborg för första gången. De går i samma klass och fröken sätter de tillsammans för att de har så ovanliga namn. De är inte så över sig förtjsuta i sina namn och bestämmer sig för att bilda en klubb; Kona-klubben = klubben för konstiga namn.

Bojan och Frossan rider båda två, Bojan har egen häst och Frossan rider på ridskola. Utan att riktigt mena det breder väl Frossan på lite extra när hon berättar om sin ridning. Hon vill inte riktigt erkänna för Bojan att hon faktiskt är nybörjare. Hon är rädd att Bojan ska tycka hon är helt hopplös och inte vilja vara med henne längre.

Saker och ting ställs på sin spets när Frossan vid ett tillfälle ska rida Golden. Ensam, ute i skogen...

Det här är mysiga hästböcker som handlar lika mycket om vänskap och mod som om hästar, och jag blev fast efter första boken.

Rädda Rabalder handlar om när älsklingshästen från ridskolan säljs, och tjejerna bestämmer sig för att ta reda på hur han mår och rädda tillbaka honom. De har fått en medlem till i Kona-klubben, Hercules, som också rider. Tillsammans blir de modiga och kan göra sådant de aldrig hade vågat utan varandra.





I Kan man älska Misja är Rabalder tillbaka och allt är frid och fröjd. I alla fall till en början. Det är snart sommarlov och Kona-klubben ser fram emot att tillbringa mycket tid tillsammans i stallet. Men, Bojan och Hercules ska åka på semester och Frossan blir ensam kvar hemma. Sedan är det det där med ridläger. Visst verkar det roligt, men att sova borta en hel vecka? Frossan känner sig allt annat än lugn.

Till råga på allt börjar Misja uppföra sig väldigt konstigt. Hon sparkas och börjar slänga av sina ryttare. Oron sprider sig i stallet när några föräldrar menar att en sådan häst kan man inte ha på en ridskola, den är ju farlig.

Både jag och dottern väntar otåligt på att den fjärde delen, Tröst hos Pino, ska komma ut, så vi får se vad som händer med tjejerna och killarna i Kona-klubben.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar