onsdag 13 februari 2013

Grenar av gift

Titel; Grenar av gift
Författare; Erin Kelly
Förlag; Damm
Recensionsexemplar

Här har vi ytterligare en titel, Grenar av gift, som jag var helt säker på att jag skrivit om. Men icke. Även här var det då jag satt och tittade efter uppföljaren som jag gick tillbaka på bloggen och kollade, och inte hittade någonting. Märkligt, med tanke på hur mycket jag gillade den.

Grenar av gift har så mycket av det jag faller handlöst för. London, dysfunktionella familjer, Den hemliga historien-vibbar, syskon som står varandra en aning för nära varandra för att det ska kännas helt sunt och huvudperson som ramlar huvudstupa in i en för honom/henne helt främmande akademisk miljö. Mums.

Karen träffar den excentriska Biba på universitetsområdet och blir märkbart berörd av hennes personlighet med en gång. Det dröjer inte länge innan Karen flyttar in tillsammans med Biba och hennes bror Rex, i deras fallfärdiga och alldeles för stora hus. Karen dras in i deras miljö med fester, droger och ett helt annat sorts liv än vad hon är van vid. Det blir en helt fantastisk sommar, en sommar hon aldrig kunnat föreställa sig.

Men, som läsare får man tidigt reda på att någonting fruktansvärt kommer att hända innan sommaren är över. Två personer kommer att dö. I och med att man får reda på det här så pass tidigt i berättelsen fängslas man från allra första början.

Slutet är riktigt snyggt och hänger kvar länge, länge efter det att man är färdig med boken. Nu kommer snart nästa översättning, 'Lågor av hat', av Erin Kelly och jag ska absolut läsa.Sedan finns 'The dark rose' på engelska som jag inte läst som jag också är lite sugen på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar