lördag 1 december 2012

Den röda handsken

Titel; Den röda handsken
Författare; Holly Black
Förlag; B Wahlström
Recensionsexemplar

Nu har jag vid flera tillfällen den senaste veckan bokpratat om Den vita katten. Jag älskar verkligen att berätta om den! Man märker att man fångar ungdomarna (som det oftast handlar om när jag pratar om denna titel) med en gång. Det blir ju också verkligen väldigt spännande precis med en gång, man förstår att den lockar. Jag gillade den mycket själv.

Men så kom jag på att jag inte skrivit någonting om fortsättningen, Den röda handsken.

I den röda handsken vet Cassel Sharpe om att han, inte som han trodde i början av första boken saknar beröraregenskaper, utan besitter en av de kraftigaste egenskaperna; transformationsegenskapen. Han kan med andra ord genom att beröra någon förvandla honom eller henne till vad som helst.

När Cassels ena bror mördas blir Cassel kontaktad av FBI som hävdar att brodern arbetade åt dem, och nu vill de att Cassel ska forstätta broderns arbete med att utreda ett flertal mord. När Cassel får se foton på de mördade inser han att det är han själv som transformerat personerna.

Flickvännen, som Cassel varit förälskad i så länge han kan minnas är nu handlöst förälskad tillbaka. Dessvärre beror detta enbart på Cassels mamma som berört flickan med en känsloberöring, så han kan inte riktigt slappna av i sitt förhållande.

Det är spännande och det händer ganska mycket så det gäller att hänga med. Jag tycker som sagt om det här och köper helt och hållet upplägget med släkter av berörare. Jag gillar också att det är lite humor i böckerna genom att det är Cassels perspektiv man som läsare får ta del av, och här använder sig Holly Black till viss del av ironi, vilket passar berättelsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar