tisdag 20 november 2012

Divergent

Titel; Divergent
Författare; Veronica Roth
Förlag; Modernista
Recensionsexemplar


När jag fick frågan från från förlaget om jag ville läsa och recensera Divergent nappade jag direkt. Jag tyckte den verkade spännande. När jag sedan tittade lite närmare och insåg att "om man gillar Hungerspelen så kommer man att älska Divergent", kände jag mig lite tveksam...

Men jag håller verkligen med. Det här kan jag tipsa om med gott samvete till de som kommer till bibblan och har svårt att hitta något att sätta tänderna i efter Hungerspelen. Lite mer komlicerad kanske, fler grupperingar av människor och fler egenskaper hos dessa att hålla ordning på än i Hungerspelen, men det blir så spännande med en gång att det går av bara farten.

Det hela utspelar sig i Chicago i en inte alltför avlägsen framtid. Det har gått åt skogen med det mesta och människorna är övertygade om att det är våra olikheter som är orsaken till sönderfallet. Man delade då in sig i fem falanger; De ärliga, De osjälviska, De tappra, De fridfulla och De lärda. En gång per år får sedan alla 16-åringar välja vilken falang man vill fortsätta leva med. Man behöver alltså inte fortsätta inom den falang man föds in i, men detta är ändå det vanligaste scenariot. Innan valet genomgår ungdomarna en personlighetstest, som en vägledning.

Vår hjältinna, Beatrice, har i stort sett bestämt sig redan inan testet att hon kommer att byta gruppering från De osjälviska till de tappra. Dock lider hon av samvetskval gentemot sin familj som hon då måste lämna bakom sig. Under testerna får hon klart för sig att hon är en av de mycket få personer som är divergenta, dvs det att hon har egenskaper ur fler falanger än bara en. Hon får också veta att hon ska hålla den här kunskapen för sig själv, eftersom det är en egenskap som inte är önskvärd.

Det visar sig sedan att det är ett upplopp på gång, som styrs av en liten grupp ur De lärda. De har framställt ett serum som gör det möjligt att kollektivt styra en stor mängd människor att ta över maken från De osjälviska. De tar hjälp av de manipulerade tappra, för att vinna.

Det här spännande och mycket fängslande, men kommer in i handlingen med en gång och jag är helt övertygad om att det här blir en riktig hit! Det ska bli kul att följa Tris och de andra och se hur Veronica Roth fortsätter sin trilogi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar