onsdag 8 augusti 2012

Rov

Titel; Rov
Författare; Sharon J Bolton
Förlag;Telegram


Jag läste Rov först efter jag hade läst Ond skörd av Bolton (inlägg om Ond skörd kommer senare), och tycker att debuten är ännu bättre. Och då gillade jag verkligen Ond skörd väldigt mycket. Jag vet inte om det har med de häftiga miljöerna på Shetlandsöarna att göra, eller om persongalleriet passade mig bättre, men bra var det. Jag är självklart mycket nyfiken på Boltons tredje roman som ska komma ut på Telegram i höst.

I Rov får man möta Tora Hamilton som flyttat till Shetlandsöarna med sin man, som kommer därifrån. Tora arbetar som förlossningsläkare på ön, medans hennes man reser mycket i tjänsten. Detta innebär att Tora är ensam i huset långa perioder. Vid ett sådant tillfälle, då hon är ute och gräver i trädgården träffar hon på ett kvinnolik som finns bevarat i torven. Det visar sig att det inte, som man först trodde, är ett gammalt lik, utan tvärtom en kvinna som begravts ganska nyligen och som dessutom precis innan hon mördats fött ett barn.

Tora blir lite för intresserad av att ta reda på vad som hänt kvinnan och börjar ställa frågor och höra sig för. Det här är inte alls populärt på en plats där de allra flesta har anknytning till varandra på ett eller annat sätt. Människor i Toras omgivning försöker mer och mer drivande att få henne sluta med sina efterforskningar, och tillslut känner hon det som om hon inte riktigt har någon enda männsika att anförtro sig åt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar