fredag 31 augusti 2012

Jellicoe road

Titel; Jellicoe road
Författare; Melina Marchetta
Förlag; Harper teen

Nu har jag läst ut Jellicoe road. Det gick ganska snabbt. Det var en sådan där bok som jag absolut inte kunde släppa. Jag läste så fort jag fick en möjlighet, och jag måste bara instämma i hyllningskören. Herregud så bra den var. Jag vill bara hjula, göra vågen och tvinga alla i min närhet att läsa.

Det var precis som alla hade sagt, man blir lite förvirrad i början och undrar lite om man missat något. Jag läser ju en hel del på engelska, men jag började fundera på om jag kanske skulle läst på svenska.

Men man får fler och fler ledtrådar ju längre man läser, och det konstiga är att även om man kände förvirring i början så var man ändå helt fast. Jag var som hypnotiserad av en del av karaktärerna.

Jag vill inte avslöja för mycket för er som inte läst (det kanske finns några få kvar därute!), men handlingen utspelar sig på en internatskola i Australien. Taylor, som huvudpersonen heter blir när hon är 11 år lämnad av sin mamma på en seven eleven vid Jerricoe Road, och sedan dess har hon bott med en kvinna som heter Hanna, och sedan när hon blev äldre flyttade hon in på skolan.

Taylor har stora luckor i sina barndomsminnen. Hon minns inte mycket av sin mamma och så gott som ingenting från det att hon var liten. Hon tror hon har ett minne av att sitta på sin pappas axlar. En dag är Hanna borta utan ett ord och Taylor går nästan i bitar. Ytterligare en person som lämnar henne.

Parallellt med Taylors berättelse får vi följa en annan historia. En historia som börjar med en resa. En resa som slutar i en tragedi. Hur den här andra berättelsen är sammanlänkad med Taylor är inte helt lätt att förstå till en början, därav förvirringen.

Har ni inte läst så LÄS! Själv tänker jag klicka hem någon av Melina Marchettas andra romaner så snart jag publicerat det här inlägget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar