tisdag 21 augusti 2012

Fragile

Titel; Fragile
Författare; Lisa Unger
Förlag; Vintage Books

Fragile var bland det bästa jag läst på länge. Efter bara några sidor klickade jag hem uppföljaren också, så jag inte skulle behöva vänta på den när jag var klar med den första.

Fragile utspelar sig i The Hollows, en lite mindre stad utanför New York och vi får följa, framförallt, Maggie, Jones och Rick. Maggie arbetar som terapeupt, Rick är polis och Rick deras tonårige son. Både Maggie och Rick är uppvuxna i The Hollows, men medans Maggie flyttade till storstaden så fort hon bara kunde och var tillräckligt gammal, blev Rick kvar.

När de båda träffades senare i livet och blev ett par, bestämde de sig för att bosätta sig i The Hollows, som kändes som ett tryggare ställe om man ville skaffa familj.

Rick är i Fragile en ganska arg ung man, som revolterar en del, fast bara lite grand och inte hela vägen. Det är som om han hela tiden innerst inne vet om att han egentligen inte riktigt vill spåra ur helt och hållet. Han vill bara testa lite. Flickvännen, Charlene, däremot tar ut svängarna lite mer på riktigt. När Charlene plötsligt försvinner blir hela familjen inblandad i sökandet. Ett sökande som längs lite krokiga vägar leder allt längre bak i tiden.

Det här är riktigt bra. Spännande och helt underbara karaktärer. Jag har bara hittat en översatt titel av Unger, men jag hoppas verkligen det kommer fler, och jag tänker definitivt försöka ordna så att mitt bibliotek köper in det som finns på engelska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar