onsdag 13 juni 2012

Mörkt liv

Titel; Mörkt liv
Författare; Kat Falls
Förlag; B Wahlströms


Jag sitter och hetsläser lite Hcg ("mellanålder") böcker eftersom jag har lagt in en bokfika för 11-12 åringar på biblioteket i nästa vecka. Meningen var att vi endast skulle rikta in oss på åldern 12 och uppåt, men så var det en del som var yngre som ville komma, och det känns ju trist att säga nej!

En av böckerna jag tänker ta med är mörkt liv av Kat Falls. Den står på Fantasyhyllan och utspelar sig under havsytan. Jag har kommit en bit in i boken och den verkar spännande och med en del humor, vilket jag gillar.

Vi får träffa Ty, som är femton år och som i hela sitt liv bott på havsbotten. På grund av platsbrist på jorden har en del av befolkningen bosatt sig på havsbotten där de driver gårdar som odlar grödor och fisk. Nu hotas de här kolonierna av pirater som skövlar och förstör och det visar sig att nybyggarna får klara sig ensamma mot de här skurkarna. Regeringen på land ställer ett ultimatum. Inga leveranser av luft och annat livsnödvändigt om inte nybyggarna lyckas fånga in piraterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar