onsdag 16 maj 2012

Ännu bättre

Titel; Skuggsida
Författare; Belinda Bauer
Förlag; Modernista
Recensionsexemplar

Jag tyckte väldigt mycket om Mörk jord, Belinda Bauers debut, och jag tyckte ännu mer om Skuggsida. Slutet var så snyggt och oväntat att jag blev faktiskt helt häpen. Man kanske såg det komma, men inte förrän väldigt sent i handlingen. Mycket bra.

Det är också lite trevligt att man träffar personer från Mörk jord i Skuggsida, även om de inte helt och hållet befinner sig i handlingens centrum.

I Skuggsida träffar vi Hollly som arbetar som enda polis i den lilla byn Shipcott. Han lever tillsammans med sin handikappade fru, och han försöker hantera situationen i hemmet så gott det går.

Hela byn chockeras då en äldre kvinna blir mördad i sitt hem. Vem skulle vilja göra någonting sådant? Det har inte lämnats några spår och helt plötsligt så får Holly finna sig att bli ifråntagen utredningen av en inte helt smidig kriminalinspektör. Holly finner sig i situationen, mest för att han helt enkelt inte har något val, men missnöjet finns där hela tiden under ytan. Samtidigt börjar Holly få anonyma meddelanden där någon ifrågasätter hans kompetens som polis och varför han inte agerar.

När det sedan sker ytterligare ett mord börjar tillvaron rasa allt snabbare. De anonyma breven till Holly blir allt grövre, situationen i hemmet blir mer och mer ohållbart och hela tiden känner Holly att det är någon som bevakar honom och alltid ligger ett steg före.

Som jag skrev tidigare, jag tycker det här är riktigt bra. Det är snyggt och jag tycker att karaktärerna växer sig starkare hela tiden. Kanske är det jag som är naiv, men jag såg inte slutet komma förrän sent och jag tyckte det var väldigt bra. Jag ser fram emot att läsa mer av Bauer i fortsättningen.

2 kommentarer:

  1. Denna ska jag också kolla in...har Mörk Jord hemma och ska börja på den först!

    SvaraRadera
  2. Då har du två härliga böcker framför dig!

    SvaraRadera