måndag 5 mars 2012

Horses, horses, horses # 4, del 1

Jag hade tänkt att nr 4 i min lilla inläggsserie om hästar skulle handla om Lin Hallbergs Teddyserie, men eftersom jag redan skrivit om Siggeböckerna av Lin Hallberg väntar jag ett tag med Teddy.

Istället tänkte jag presentera Jill. Hjälp vad jag läste Ruby Fergusons böcker om Jill när jag växte upp. Man kan nog lugn konstatera att de, tillsammans med Femböckerna, grundlade den nyfikenhet för England som gjorde att jag tillbringade rätt så mycket tid i landet när jag blev lite äldre.

Det har kommit ut 9 böcker om Jill, och ordningen på dessa ser ut så här;

Jill i sadeln (Jill's gymkhana)
Jill stallflickan (A stable for Jill)
Jills ridskola (Jill has two ponies)
Jill rider igen Jill enjoy her ponies)
Jills ridklubb (Jill's ridingclub)
Jill tar priset (Rosettes for Jill)
Jill och drömhästen (Jill and the perfect pony)
Jill bland vilda hästar (pony jobs for Jill)
Jill på långritt (Jill's pony trek)

Jag var helt fascinerad av precis allt i Jillböckerna. Tänk det romantiska i scenariot att "fattig" flicka flyttar ut på landet med ensamstående, författande mamma för att de blivit tvungna att sälja sitt gamla hus. Där går hon långt ut på landet och är ganska tapper och lojal med mamman då hon får syn på en försummad  och övergiven ponny i en hage. Självklart tar hon sig an denna arma ponny! Självklart övertalar hon sin mamma om att hon minsann kommer att klara av att sköta både skolan och ponnyn, och självklart så måste Jill tjäna ihop egna pengar för det är dyrt att ha häst! Åh, jag svalde allt med hull och hår och bara älskade Jill.

Dock hade jag problem med att få ihop hur man kunde anses som ganska fattig och samtidigt ha hushållerska som kom varje dag för att sköta om alla hushållssysslor? Kunde inte mamman hinna med det själv, tänkte jag? Och kanske skriva på kvällarna och när Jill var i skolan? Då kunde de ju tjäna in lite hö- och morotspengar på så vis. Men, vad jag kan minnas så var det nog min enda invändning.

OBS! Tillägg! Efter det att jag börjat på det här inlägget var jag naturligtvis tvungen att börja läsa om Jill-serien, och då märker jag att i de första böckerna hade de ingen hushållerska. Mitt misstag. Hon kom först senare då mamman tjänat en massa pengar på sina älvböcker ;-)
Lite kort om handlingen i de olika delarna;

Jill i sadeln; Lite av det som nämndes ovan. När Jill fått köpa Black Boy som ponnyn heter, märker hon att hon faktiskt inte har den blekaste aning om hur hon ska sköta en egen häst. Hon gör lite som hon tycker, och det är nog tur att hon får hjälp, både av blivande bästa kompisen Anne och en man som heter Martin Lowe. Annars hade det nog blivit synd om Black Boy.

Jill stallflickan; Jill blir tvungen att lämna sin Black boy på ridskolan för att tillbringa några sommarlovsveckor hos sin moster och kusin Cecilia. Hon lider förfärligt, ända tills dess att hon träffar på några i sin egen ålder som har samma brinnande hästintresse som hon själv.

Jills ridskola; I den här delen köper Jill ponny nummer två; Rapid, som hon till en början inte alls tycker särskilt mycket om. Hon hjälper också till att rädda Fru Darcys ridskola som fått hård konkurens av ett nyöppnat ridhus.

Jill rider igen; I början av boken skadar Jill sin vrist och kan inte vara med i en stor tävling hon länge sett fram emot. Hon får också en inbjudan att vara med och organisera en tävling på Blossom Hall, samt hjälper en yngre flicka som inte kan betala för sina ridlektioner.

Fortsättning följer...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar