tisdag 28 februari 2012

Angeläget

Titel; Mitt klimatkatastrofala liv
Författare; Saci Lloyd
Förlag; Bonnier Carlsen
Recensionsexemplar


Vad som slog mig redan tidigt i Mitt klimatkatastrofala liv, var känslan av att det här faktiskt kan hända på riktigt. Det här skräckscenariot behöver, om vi har otur eller bara fortsätter som vi gör nu, inte vara särskilt avlägset.

De här tankarna gjorde att jag absolut ville läsa vidare och i och med det aktuella ämnet, om inte annat, så är det här en bok jag tycker alla ska läsa, absolut inte bara ungdomar. Jag har sagt det förut och jag säger det igen; Vuxna borde läsa mer ungdomsböcker!

Handlingen utspelar sig i London, och året är 2015. Vi har levt över våra tillgångar så länge att att jordklotet har börjat säga ifrån. Översvämningar, värmeböljor, isande kyla och mycket annat i klimatförändringens spår tillhör vardagen. I England tar därför regeringen ett beslut på att införa koldioxidkort, för att hålla koll på alla invånares förbrukning.

Huvudpersonen, Laura, försöker verkligen leva efter de regler som ställts även om det bär emot. Hon får  ransonera sina nöjen. T ex kan hon vissa veckor behöva välja mellan att ladda sin mobil och att repa med sitt band. Ett band som betyder näst intill allt när tillvaron ter sig smått kaotisk. Resten av Lauras familj hanterar ransoneringen på olika sätt. Systern vägrar kategoriskt att inordna sig alls, pappan tar till sig ett nytt sätt att leva och blir en sorts modern grönavågare och mamman sluter sig till ett hemligt kvinnligt sällskap för att finna  sig själv.

Trots allvaret skriver Saci Lloyd med mycket humor. Man blir, trots att det faktiskt är en dystopi, ändå glad av läsa. Det känns som om trots det förfärliga som händer och trots att detvissa stunder ser hopplöst ut, så finns det anledning att tro på framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar