tisdag 29 november 2011

Svag is

Titel; Svag is
Författare; Ewa Christina Johansson & Kristina Sjögren
Förlag; Rabén & Sjögren
Recensionsexemplar



Jag hade missat att det fanns en första del om Siri, Sista resan, som kom före Svag is. Nu gick det bra att läsa Svag is även om jag inte läst första delen, men det är ju alltid kul att vara med från början så man lär känna karaktärerna från grunden.

I svag is dras Siri in i en härva av hundtjuvar, kamphundar och annat otrevligt. Det är inga smågangsters hon råkar på, och det blir farligare än vad hon först tror. Det är spännande och det händer saker nästan med en gång i boken. Det är djur som far illa, vilket kan var bra att veta om man har ont av att läsa om sådant. Det ser man i och för sig redan av baksidestexten.

Jag får lite Afrodite-vibbar av Iris. Tuff tjej som är lite kantig, nyfiken och som inte drar sig för att ge sig in i lite farliga situationer.

Svag is kan nog få många läsare, om det inte är så att en del drar sig för att läsa pga att hundarna far illa. Vad jag saknar är lite mer om Iris familj, men det kanske man får reda på i den första boken. Det verkar vara lite av en trend i barn- och ungdomsdeckare att barnen/ungdomarna får kontakt med en speciell polis, som de sedan har fortsatt kontakt med i efterföljande delar. Lite sympatiskt tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar