måndag 8 augusti 2011

Oskyldiga?

Titel; Oskyldiga
Författare; Anne Cassidy
Förlag; Rabén & Sjögren



Som i alla Anne Cassidys böcker griper också Oskyldiga tag i läsaren direkt, och det blir riktigt spännande. Mman vill helt klart läsa vidare och få veta vad som egentligen hände den där natten då Daniel Feeny dör.

I början av boken räddar Ali, Stephen och Jackson Daniel från att begå självmord, och efter den kvällen börjar Daniel tillbringa mer och mer tid tillsammans med Ali och de andra. På ytan verkar allt vara frid och fröjd. Alla är på det klara med vad de ska göra till hösten; Ali pluggar för att komma in i Cambridge, Stephen ska starta eget och Jackson ska till Brighton. Men, något händer och bara fem veckor efter det att Daniels självmord avstyrs hittas han död.

Ali, Stephen och Jackson vet någonting om händelsen, men lovar varandra att aldrig någonsin berätta vad de vet.


Som jag nämnde tidigare tycker jag att detta är en helt klart läsvärd ungdomsbok, även om jag är lite fundersam till slutet? Det känns som om jag missade någonting? Jag läste om de sista kapitlen, men fick fortfarande ingen riktig ordning på det hela. Det skulle vara intressant att läsa den på engelska för att se om det är någonting som försvunnit i översättningen. Är det någon annan som läst och håller med mig om slutet? Eller som inte håller med?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar