lördag 13 augusti 2011

En mörk välsignelse

Titel; En mörk välsignelse
Författare; Dennis Lehane
Förlag; Albert Bonniers Förlag



Eftersom jag ligger så grymt långt efter med inlägg, både när det gäller vuxen, ungdom och barnböcker, så tänker jag försöka hålla mig kort!

En mörk välsignelse är en snyggt skriven fortsättning på Gone baby gone. Skarp dialog med kanske något mer svärta än humor, och jag bara älskar språket. Ironin i kommentarerna av Kenzie då han befinner sig i till synes omöjliga situationer är grym.

I Gone baby gone hittar Patrick Kenzie och Angela McCready kidnappade Amanda 4 år och återbördar henne till mamman, även om de båda två är ense om att hon egentligen har det mycket bättre hos sina kidnappare. Detta är ett beslut de får leva med, men som hela tiden gnager och fortsätter att komma upp till ytan och störa.

I En mörk välsignelse ser de sin chans att ställa allt tillrätta då Amanda återigen är försvunnen. Hon har hunnit bli 16 år och verkar utåt sett må bra. Studiemotiverad, smart och med hela livet framför sig. När de gräver lite djupare, upptäcker de dock att Amanda kanske är lite för världsvan för sitt eget bästa och att hon är svår att riktigt komma in på livet. Uppdraget kompliceras också av att den ryska maffian också verkar vilja få tag på Amanda.

Precis som i Gone baby gone ställs värderingar på sin spets, när det helt plötsligt inte går att skilja på de goda och de onda karaktärerna.

Om det är som jag läst att detta var den sista boken om Kenzie och McCready så känns det lite trist, samtidigt som det var, enligt min mening, ett näst intill perfekt slut.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Fick din förfrågan ang recex av "Fallet med de försvunna böckerna", och tänkte tala om här (eftersom jag inte har din mail) att vi skickar en bok till din adress! Hoppas du kommer tycka om den, och är du nyfiken på någon av våra andra böcker kan du ta en titt på vår hemsida, och sedan maila mig.

    Vänliga hälsningar,

    Malin S
    Massolit Förlag AB
    forlaget@massolit.se

    SvaraRadera