tisdag 26 juli 2011

Lika bra som

Utan ett ord och Alltför nära tycker jag nog inte att

Titel; Morgonen hon försvann
Författare; Barclay Linwood
Förlag; Kabusa



var. Klart bäst är, i mitt tycke, Utan ett ord, som jag tyckte var riktigt bra. Men de andra två är helt klart ok läsning. Det är spännande böcker med ett driv som gör att man vill läsa vidare. Och kanske är det jag som är lite trög, men jag tycker Linwood är skicklig på att lura läsaren när det gäller slutet. I Morgonen hon försvann möter vi Tim Blake som är en frånskild, inte så värst framgångsrik bilförsäljare, som ska ha sin dotter,Sidney, boende hos sig över sommaren. I vanliga fall bor Sidney med mamman och mammans nya man. Också han bilförsäljare, men lite mer framgångsrik sådan.

Blake ser fram emot sommaren, livet är inte så illa ändå. Jobbet fungerar hyfsat och Sidney ska sommarjobba på ett hotell i stan. Det flyter på så sakta, men så en dag så kommer Sidney inte hem efter jobbet. När Tim åker till hotellet får han till svar att någon Sidney har aldrig arbetat där...Han börjar med efterforskningar, frågar runt, håller koll på människor och affärer längst gatan där hotellet ligger, men får till en början inget napp. Inga av Sidney vänner vet vart hon har tagit vägen och polisen tar inte särskilt allvarligt på saken. Så hittar man Sidney bil, övergiven på en parkeringsplats, med blodspår från två personer i bilen, dels från Sidney själv och dels från en annan person, som sedan hittas mördad.

Det finns fortfarande inga livstecken från Sidney och mardrömmen bara växer. Någon annan, med annat än Sidney bästa för ögonen, verkar lika desperata av att hitta henne som Tim Blake själv.

Som sagt, en spännande historia och skön avkoppling för stunden, och har man inte läst de två första tycker jag man ska göra så!

3 kommentarer:

  1. Bra sammanfattning av boken! Jag tycker faktiskt precis som du... Det känns som om det skulle kunna bli en spännande film av denna! Lättläst, men inte boken som man kommer att minnas för evigt.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker den här boken var riktigt bra faktiskt. Spännande med högt tempo, och slutet oväntat men något abrupt. En epilog skulle behövts kanske, men så här i efterhand minns jag inte riktigt - det kanske fanns en epilog till och med. Har inte läst de andra böckerna dock så jämföra kan jag ju inte!

    SvaraRadera