måndag 27 juni 2011

Fifteen love

Titel; Fifteen love
Författare; Peter Barlach
Förlag; Bonnier Carlsen




Jag läste Inte bara tennis när den kom, jag tror det var 2007. Då var John bara 12 år och hans mamma hade precis omkommit i en bilolycka. Sedan har jag av någon anledning inte läst Dubbelfel, som är den andra boken om John. Varför vet jag inte riktigt, för jag tyckte mycket om Inte bara tennis.

I Fifteen love har John hunnit bli 15 och ska fylla 16. Det är helt andra tankar i hans huvud nu, såklart, om man jämför med den första boken. Nu är det mycket sex och festande som tar plats. John går i nian och är väldigt trött. Han är skoltrött och han är trött på tennisen och trött så där i största allmänhet. Han går liksom och väntar på att något ska hända. Vilket det också gör. Jag tycker det är fint skildrat, det där om att på ett sätt vilja att något ska hända men på annat plan vilja stoppa det som håller på att ske. Att man är medveten om att något är fel, men att det ligger utom ens kontroll att göra någonting åt det. Som om stenen i rullning inte går att få stopp på.

Jag blev, även om jag gillade ettan, positivt överraskad av läsningen. Nu hoppas jag att det kommer en bok till. Jag vill väldigt gärna veta vad John tänker göra av sina nyfunna livserfarenheter.

1 kommentar:

  1. Jag har också läst Inte bara tennis och Fifteen love men inte Dubbelfel. Precis som du så vet inte jag heller varför. Konstigt det där :)

    SvaraRadera