måndag 4 april 2011

Änglar, finns dom?

Titel; Extra, en morgon stod hon bara där (Hcg)
Författare; Per Nilsson
Förlag; Alfabeta

Ja, det verkar i alla fall finnas gott om änglar i litteraturen. Jag tycker jag har stött på dem lite här och där, både i barn, ungdom och vuxen det sista. Som exempel kan jag nämna; Angelologi, änglarnas tecken  av Danielle Trussoni, Fallen ängel av Becca Fitzpatrick, Djävulsdåd och änglavrål av Helena von Zweigbergk och slutligen Extra, en morgon stod hon bara där av Per Nilsson.

Nu handlar det ju om lite olika typer av änglar, men ändå.

En morgon stod hon bara där handlar om Extra och Pim-Pim, och är den första i en serie. Första gången Pim-Pim ser Extra så är han ute och spelar fotboll på rasten med kompisarna. Bollen far iväg utanför plan och Pim-Pim jagar iväg efter den. När han kommer fram så står Extra där med foten på bollen. Ja, då vet han förstås inte att hon heter Extra. Han vet överhuvud taget ingenting alls om den här tjejen som bara står där och liksom inte verkar höra riktigt hemma. Bara att han blir nervös av henne, lite blyg. Han som inte alls brukar bli blyg vet inte riktigt hur han ska hantera situationen. När hon lyfter på foten så att han kan ta bollen igen så lägger han märke till en liten vit fjäder som ligger där på marken, och doften av äpple...

Nästa gång de träffas så följer hon med honom hem, och han känner sig märkvärdigt nöjd, och utvald. Tredje gången de ses är när Extra plötsligt står på tröskeln till Pim-Pims klassrum och ska börja i samma klass, och inte låtsas om honom alls. Hon pratar med alla andra, men inte med Pim-Pim.

Jag tyckte väldigt mycket om den här boken och ser fram emot att ha med den på bokprat på jobbet. Ska bli kul att se om den blir mycket utlånad. Jag hoppas det, och jag ser redan fram emot nästa del i serien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar