tisdag 29 mars 2011

Djävulsdåd och änglavrål!

Titel; Djävulsdåd och änglavrål
Författare; Helena von Zweigbergk
Förlag; Raben & Sjögren

Jag har läst en hel del litteratur för yngre barn det senaste, mot vad jag brukar. Annars har det ju mest blivit  ungdom/YA/vuxen för mig. Men, i och med mitt nya jobb så blir det lite barnlitteratur för alla åldrar. Kul! Nu senast läste jag Helena von Zweigbergks Djävulsdåd och änglavrål.

Det är Åke som en dag när han är ensam hemma (mamma är och storhandlar) hör ett mystiskt ljud från loftgången utanför lägenheten där Åke bor tillsammans med sin mamma. Pappa har flyttat till USA med sin nya fru. Åke blir både förskräckt och nyfiken när han upptäcker att det är en livs levande ängel som sitter där på hans snowboard, under en trasmatta, och snyftar...

Han vet väl inte riktigt hur han ska hantera det här, men tillslut så tar han mod till sig och gör det enda rätta; Han bjuder in ängeln på varm O'boy och mackor vid köksbordet! Det visar sig att anledningen till att ängeln, som Åke döper till Mimmi, är lite ledsen för att hon har ont i en vinge och att det är en liten djävul som är boven i dramat!

Åke förstår ju att den där lilla djävulen ska man ju passa sig för, han tycker ju inte man ska vara elak och göra andra människor illa...Eller, kanske man kan vara lite elak och ge igen mot någon som länge varit elak själv? Kanske kan man ta lite hjälp av djävulen till det? Bara en gång? Eller kanske två? Åke skulle behöva lite hjälp i kampen mot skolans taskigaste kille, han som är riktigt taskig mot Åke, men allra mest elak är han  mot Sören.

Det här är en historia om gott och ont och om det som finns lite mitt i mellan. Allra bäst tyckte jag nog om beskrivningarna av lilla ängeln Mimmi och lilla djävulsflickan Rita (Åke döpte henne till Rita, samma namn som pappans nya fru har...), och det faktum att till slut så är det faktiskt Åke själv tillsammans med Sören som löser situationen, och att mobbaren Martin får ett besök av den lilla goda ängeln Mimmi på slutet. Kanske är det Martin som mest av alla behöver en snäll ängel hos sig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar