onsdag 21 september 2016

Flickorna

Titel: Flickorna
Författare: Emma Cline
Förlag: Natur & Kultur

Ja vad ska man säga? Flickorna är definitivt en snackis som lever upp till de mycket höga förväntningarna. Jag var så himla besviken härom kvällen när jag skulle titta på Babelavsnittet med Emma Cline på Play och det bara buffrade och buffrade ... Jag ska försöka ikväll igen.

Här är i alla fall länken.

Eventuellt är det lite spoilervarning för det här inlägget ... Jag har så många frågor! Det ska bli väldigt intressant att prata om Flickorna i bästa bokcirkeln Bokbubblarna om några veckor.

Jag gillade som sagt Flickorna väldigt mycket. Redan från allra första början drogs man nästan mot sin vilja in i den nästan hypnotiska stämningen i boken. Det känns lojt och lättjefullt och när man ser bilderna framför sig så ser jag de här unga kvinnorna och flickorna som genom ett lite disigt filter. Jag ser solgassiga dagar i parker med lite vattenblänk här och var. Jag ser barnfamiljer som har picknick med barn som springer omkring. Och jag kan väldigt tydligt se Clines flickor som kommer i sina lite sjabbiga klänningar och drar runt barfota och letar efter mat i soptunnorna.

Det är lätt att falla för Evie. Man ömmar för henne och vill berätta för henne att allt kommer att bli bra! Det är väl det jag saknar i boken, att inte få veta mer om vad som hände Evie efter morden och få träffa henne mer som vuxen. Man förstår ju som läsare att hon haft det tufft i livet och inte riktigt hittat hem. Jag skulle också velat få veta mer om vad som hände med de unga kvinnorna  (och mannen) som utförde morden. Vad hände med dem? Våndan i att om man vore Evie inte veta vad som skulle ha hänt om hon åkt med ... Skulle hon ha stoppat det som skedde? Skulle hon själv ha blivit en mördare? Incidenten i bästa kompisens hus pekar ju lite på att hon trots en inre styrka var väldigt lättpåverkad och vilse under den här perioden. Detta i kombination med att hon ville imponera på Suzanne kunde lätt ha fått förödande konsekvenser, tänker jag.

Sedan undrar jag lite hur mycket som stämmer överens med verkligheten. Jag har inte googlat någonting. Fanns Evie som person i verkligheten eller är hon helt och hållet Clines skapelse? fanns det en tjej som stod lite utanför och var mer iakttagande än deltagande?

Någon annan jag skulle också skulle vilja veta mer om är Suzanne. Man får ju en känsla av att hon är en smart tjej, samtidigt som hon helt uppenbart är helt i händerna på Russel. Denna tydligen helt makalöst karismatiske man. Egentligen är ju det hela helt absurt. Vad hände? Och varför? Var det på direkt order av Russel som morden utfördes, eller hetsade de varandra och tappade kontrollen helt? Det hela är så kyligt utfört att man blir helt stum.

Sedan detta att Suzanne slängde ut Evie ur bilen när de var på väg att utföra morden? Av omtanke? Ren självbevarelsedrift, eftersom hon trodde att Evie inte skulle kunna hålla tyst? Visste hon redan där och då vad som skulle hända?

Hur som helst så blir jag nyfiken och inser att jag egentligen inte vet någonting om Mansonfamiljen. När man läst något om morden så har det varit med fokus på Sharon Tate och Roman Polanski och inte på de som utförde morden. Det skulle vara intressant (även om det känns kanske en liten aning för makabert och sensationslystet?) att läsa mer om själva sekten.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar