måndag 19 september 2016

En kvinna i blått

Titel: En kvinna i blått
Författare: Elly Griffiths
Förlag: Forum
Recensionsexemplar E-bok

Böckerna om allas vår favoritarkeolog tillhör de böcker som jag kommer fortsätter att läsa i den takt de kommer ut, även om jag kanske egentligen om jag ska vara helt ärlig, börjar bli lite mätt på upplägget.

Jag kan liksom inte låta bli. Man vill ju så gärna veta vad som kommer att hända med Ruth Galloway och de andra. Det är helt klart persongalleriet jag är mest intresserad av här och inte så mycket själva mysteriet. Personerna och miljöerna rättare sagt. Jag har varit rätt mycket i Norfolk och älskar att läsa böcker som utspelar sig i de trakterna.

I En kvinna i blått så är det Cathbad, Ruths keltiske druidvän, som under tiden han vaktar ett hus beläget vid en kyrkogård, får syn på en kvinna klädd i en blå mantel. Senare hittas kvinnan mördad. Samtidigt så får ett antal kvinnliga präster ta emot obehagliga brev från en anonym kvinnoprästmotståndare. Nelson tror att mordet och breven kan ha ett samband, och som en lycklig slump är Ruth god vän med en av de kvinnliga prästerna som fått ett hotfullt brev.

Det är som sagt mysig läsning. Lite som att återse en gammal kär vän som man inte umgås med jämt och ständigt, men som man inser att man saknat när man väl ses igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar