lördag 5 mars 2016

Middagsmörker #blogg100 5

Titel: Middagsmörker
Författare: Charlotte Cederlund
Förlag: Opal
Recensionsexemplar


Middagsmörker är en debut, och en mycket bra sådan tycker jag. Framförallt är jag helt fascinerad av miljöerna långt, långt upp i Sverige. En del av vårt land som jag inte vet alls mycket om, men som alltid har fängslat mig. Det känns helt rätt att förlägga en roman med övernaturliga inslag här. Magin kommer till sin rätt här i de mörka skogarna och i de Samiska traditionerna, som ju faktiskt går väldigt långt tillbaka i tiden, och som har många gemensamma nämnare med andra naturreligioner med inslag av shamanism.

Jag passar mig lite för att ge mig ut på tunn is här i o m att jag inte alls vet mycket om Samiska traditioner eller Samisk religion. Dock kan jag säga att jag skulle gärna lära mig mer. Någon gång kanske, när man har bättre med tid ... Hur som helst så tycker jag att Charlotte Cederlund lyckas väldigt bra med att sätta stämningen i Middagsmörker.

Boken handlar om Áili som efter det att pappan, som hon vuxit upp med i o m att mamman dog natten då Áili föddes, dör och hon tvingas flytta från Södra Sverige ända upp till den lilla Samiska byn Idijärvi. Det är meningen att hon ska bo hos sin morfar, och det är tydligt redan från allra första början att morfadern inte vill ha henne där.

Áili själv tror att det kan bero på att hon påminner mycket till utseendet av sin mamma och att morfadern, trots att han vet att det är orättvist, till viss del skyller dotterns död på sitt barnbarn.

Ganska snabbt förstår man som läsare att det är något som inte stämmer i byn, och att det är starka makter i rörelse. samt att Áili kommer att spela en roll i det hela. Det tar ett tag innan hon själv förstår att någonting märkligt håller på att hända, men när hon väl inser detta så hämtar hon sig ganska snabbt och tar sin uppgift på allvar.

Det finns en del motsättningar i byn redan innan Áili kommer dit, vilka blir värre när hon varit i byn ett tag. Att det förutom motsättningarna mellan samer och icke samer även finns motsättningar samer emellan är nog en av orsakerna till att Áili inte direkt förstår att något är del. För hur kan någon som är ordförande i samebyn också verka för det som inte är bra för byn? Kanske för att man inte riktigt vet vad för makter man har att göra med?

Hur som helst så är det här riktigt bra. Det kommer säkert en tvåa, som jag tror det kommer att frågas om direkt när ettan börjar lånas ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar